[SKRIVA] Mer om BF:s JVM

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx" <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 28 Sep 2007 06:59:52 +0200

Jag har tidigare berättat om ett par omgångar överblivet arkivmaterial, som rör Bertil Falks återupplivande av JVM 1969. Jag har fått litet (det är inte hemskt mycket) sådant material då jag brukar träffa Bertil ibland och han vet att jag är intresserad. Den första omgången var en relativt tjock pärm, som gick vidare till Alvarfonden, med bl a en del korrespondens, tryckerifakturor, manus till ej återsända noveller (bl a ingår någon novell av Stieg Larsson där - skriven i ungdomlig synd!) och dylikt. Jag fick i somras en tunn mapp och nu senast på Eurocon (där Bertil var) ett något tjockare kuvert (max 3 cm papper) med framför allt kvarbliven korrespondens. Efter överläggning med Bertil är beslutet att det bör gå till KB (Kgl Biblioteket). Jag har bara ett par undringar: 1. Vet någon om den FÖRSTA pärmen från ca 3 år tillbaka gick till KB? Om Alvarfonden har kvar den, var finns den nu? Det är det mest omfattande och matnyttigaste materialet. 2. Vet någon om KB kan göra materialet tillgängligt? Det bör inte läggas i någon liten låda någonstans och glömmas, utan det bör finnas i någon listning som "arkiv, JVM/VÄ, red Bertil Falk" så folk kan beställa fram det. (Det är inte massor med material. Inkl det senaste 10-15 cm papper. En liten arkivlåda räcker.) Det senaste har jag bara hunnit skumma igenom litet lätt, men här är några noteringar om dess innehåll.

1. En rejäl bunt svarskuponger från små tidningsannonser, där folk fyllt i namn och adress för att prenumerera. (Det är kuponger i en massa olika format, och via detta kan man möjligen spåra hur BF:s JVM satte in småannonser i div tidningar.)

2. En STOR bunt brev från Alvar Appeltofft, som rör redaktionella frågor för JVM. Alvar sprutar idéer om tidskriften, hur den bör redigeras, han föreslår noveller, var man kan göra reklam, han berättar om kontakter han tagit, osv. Breven är ofta skrivna i Alvars kända stil som är "flow of consciousness" - han sitter och spånar mycket, hoppar mellan uppslag, skriver rätt informellt. Man får intrycket att Alvars roll i redigerandet var rätt betydande. T ex spårar han upp data om amerikanska skräckserietidningar (som JVM då ibland skrev om) och jagar rättighetsinnehavare till noveller i USA. Men han föreslår också exempelvis att om man snackar privat med författarna i USA kan man med tanke på att JVM var en så liten tidskrift (några hundra ex) säkert få noveller gratis. Det finns även ett tyvärr tomt kuvert med firmatryck från Arkham House, adresserat till Alvar, vilka han säkerligen kontakat för att få rätt att köra Lovecraft (som Bertils JVM också pubbade). En kuriosagrej Alvar nämner är att Häpna aldrig hade mer än 400 prenumeranter (Alvar ingick i princip i redaktionen, och borde veta) och att av dessa var 70% läkare och tandläkare som ville ha något intressant läsmaterial att lägga i receptionen. (Jag trodde ärligt att gamla Höpna hade fler prenumeranter och ställer mig frågande till att blott läkarkåren prenumererade.)

3. Den näst största korrespondenten verkar vara Carl-Olof Elsner i Göteborg (oftast bara undertecknat "CO" - men han snackar mycket om Kapten Frank, så det är han). Han berättar bl a om kontakter med pulpmagasinförlag och -författare, material han vill spåra och göra tillgängligt för JVM. Och så säger han att han drivit en kampanj för att få allt Kapten Frank nyöversatt till svenska, då de gamla 40-talsöversättningarna var så usla (håller med!). En kuriosauppgift från C-O är att han varnar för att försöka få novellrättigheter via Bulls Presstjänst, för de hade aldrig några rättigheter. De stal allt från amerikanerna (vilket var lätt att göra oupptäckt under kriget). Och detta vet C-O säkert från en känd amerikansk fan (vars namn inte nämns).

4. I materialet finns också brevet från Olof Palme. Dvs det är inte undertecknat av honom, utan är en ren text,en serie frågor och korta svar vidarebefordrade av någon sekreterare eller medarbetare (som alltså ställt JVM:s frågor och skrivit ned svaren). Detta publicerades sedan som en intervju med Olof Palme (fast den blev rätt kort, halvdussinet frågor med svar som var 1-2 rader långa - Palme gillade bl a Jules Verne, som han läste för sina barn).

5. Massor med annan korrespondens finns, bl a från Rudy der Hagopian (då gymnasist), som tecknade en serie i JVM och kryddar sina brev med rymdteckningar. En annan okänd (de är inte signerade och verkar inte vara i RdH:s stil) sänder förslag på teckningar att köra i JVM. Det finns brev från kända namn som JH Holmberg, Mats D Linder, Bertil "Balte" Mårtensson, Kjell Borgström, Dénis Lindbohm (som skriver om sina romanprojekt och säger att han gärna skriver åt JVM, "säg hur många sidor ni behöver så fixar jag det" - ungefär) och andra i sf-kretsar kända namn. Dock inte ett enda brev från Sam J Lundwall. Därtill massor med brev från okända, som oftast tackar för JVM i artiga till entusiastiska ordalag. Inte sällan vill de få noveller publicerade. Fäste mig vid ett brev från en man i Eskilstuna (tror jag) som säger att han försökt få sina noveller publicerade sedan tidigt 30-tal, "men jag har möjligen en alltför excentrisk syn på världen, så ingen har vågat" (kännerinte igen hans namn bland publicerade novellister i JVM, så Bertil avstod nog också).

6. En udda uppgift (i, tror jag, ett brev från Alvar) var ett en modellimportfirma i Stockholm i slutet av 60-talet startade en modellraketklubb, kallad Svenska Modellraketklubben (firman importerade amerikanska modellraketer). Jag har aldrig senare hört talas om denna klubb, så jag tror inte det blev något.

Sådant och annat smått och gott finns i materialet, som bör finnas tillgängligt för forskning. Så jag vill som sagt veta om det kan förenas med första JVM-pärmen och att KB inte bara gömmer det och slänger nyckeln.

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Gå med på SKRIVA! http://www.skriva.bravewriting.com
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).