[SKRIVA] "Mankell förstörde Myrdals äktenskap"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 17 Oct 2011 15:29:05 +0200

Jag Myrdal skall skilja sig från hustrun Andrea, som han gifte sig med 2008.
Hon hävdar att det var...Henning Mankell som förstörde äktenskapet! Aftonbladet
har den sorglustiga historien:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13791212.ab

"Skilsmässoansökningarna är inlämnade den 11 oktober i år.
– Våra problem började med att Mankell ville köpa en antik bokserie av Jan för
350 000 kronor. Pengarna sa Jan att vi skulle dela på, vilket jag blev
jätteglad för, säger Andrea Myrdal.
Hon, tidigare undersköterska, läser till maskinoperatör sedan ett år tillbaka
och ville använda
sin del av pengarna till att köpa en fräsmaskin, med tanken att öppna ett eget
företag.
– Jag mejlade Henning Mankell och skrev att jag var glad över uppgörelsen.
Sedan hörde jag inget mer, men fick ett mejl från Jan där Mankell hade skrivit
att jag var en lycksökerska och en spion som läste Jans mejl.
Aftonbladet har tagit del av mejlen.
Mankell kallar henne bland annat ”ointelligent”.
Andrea Myrdal berättar att hon blev upprörd och sökte stöd hos sin make.
– Men Jan sa att det där var något mellan mig och Mankell. Jag kan inte leva
med någon som inte står upp för mig för 350 000 kronor!
Andrea och Jan Myrdal blev ett par efter att hans tidigare fru Gun Kessle dog
2007.
Enligt Andrea har hon känt sig ifrågasatt ända sedan dess.
– Det är så många som haft åsikter om vem jag är och varför jag skulle vilja
gifta mig med en 30 år äldre man. Jag gifte mig med Jan av kärlek.
Nu är kontakten mellan de före detta makarna minimal. Andrea har flyttat ur det
gemensamma huset och bor i en stuga på tomten."

--Ahrvid

Ps. Jan Myrdal kan med visst fog betraktas som en gammal sf-fan. I sina
barndomsmemoarer berättar han om hur han fantiserade om rymden och fantastiska
maskiner och under sessionen i New York läste Astounding. Hemma i Sverige läste
han JVM/VÄ och på senare år utgav han en mycket fin antologi med noveller ur
denna tidiga svenska sf-pulp.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)