[SKRIVA] Litet om MIX-dagen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 10 Nov 2012 17:30:13 +0100

Jag tittade i alla fall in en stund på den programdag förlaget MIX ordnade på
SF-Bokhandeln i Stockholm. Min kamera batteristrejkade, men jag gjorde en del
anteckningar. Pebbles som var där skulle dock skicka mig en bild.
  Det jag åhörde var författarintervjuerna med Karin Tidbeck och Johanna
Strömquist. Intervjuare var MIX' Titti Persson.

Karin T har just kommit ut med romanen Amatka, som utspelas i en udda värld där
själva materian håller på att falla sönder. Hon har också nyligen kommit ut med
en novellsamling på engelska, delvis baserad på den tidigare Vem är Arvid
Pekon?, men den innehåller också nyskrivet material (som hon har skrivit direkt
på engelska). Att den samlingen kom ut berodde på att hon lyckades sälja ett
par noveller till Weird Tales, och dess redaktör startade sedan ett litet
förlag. Han kände till hennes skrivande och frågade helt enkelt om hon hade mer.
  Att skriva på engelska tycker hon gör språket mer varierat. Engelska är ett
språk med många ord. På svenska blir det "kargare". (Jag vet inte om jag håller
med. Svenskan har förskräckligt många ord också!)
  Hennes engelska novellsamling har fått  goda recensioner och uppskattande ord
av bl a China Mieville och ingen mindre än Ursula Le Guin. Om Le Guins
uppskattande ord sade hon att det kändes overkligt, nästan som att få en "blurb
av Jesus" (en "blurb" är en beskrivande bokreklamtext; ordet används ofta för
en boks baksidestext).
  Karin har ofta beskrivits litet som Kafka, eftersom hennes "världar" ofta är
mycket sbsurda. Själv tycker hon att när man skriver skall man dock INTE
koncentrera sig så mycket på att beskriva "världen" utan man skall ha det som
en fond, och hålla tillbaka litet. (I själva verket har hon en hel pärm med
bakgrundsmaterial om "världarna" som hon kan gräva i.)

Johanna S debuterar nu med skräckromanen Smittad. MIX fick in den från ett
anonymt Hotmail-konto med noteringen "Jag vill inte säga vem jag är för jag
jobbar i förlagsbranschen". Men man fastnade för manuset och snart fick man
veta att Johanna är på Semic förlag. Man tyckte att det var en bra
bakgrundshistoria, bra dialog, ett annorlunda sätt att skriva skräck.
  Vad författaren gjort är att skriva en ganska hård och explicit
vampyrhistoria. Där finns både sex, droger och rock'n'roll. Hjältinnan Maria
går i gymnasiet och vet inte vad hon skall bli när hon blir större. Och så
träffar hon en Emmy, som spelar i ett hårdrocksband - litet kärlek tillstöter,
samt vampyrism. Man kan kalla det både en ungdomsbok och en s k vuxenbok. Den
handlar ju om ungdomar, men samtidigt är det en ganska hård skildring som inte
viker för något. Hårdrockfans har tydligen uppskattat rocklivetbeskrivningarna.
Det är en ny bok i samma "värld" på gång, som utkommer i maj 2013 (men om jag
förstod rätt inte en direkt fortsättning - man behöver inte läsa bok 1 för att
läsa tvåan).
  Författaren själv tycker att hon annars är för "mesig" - hon gillar
myspysskräck. Litet spöken och äventyr, men när hon själv började skriva blev
det överraskande nog inte alls åt det hållet.

Tja, det var något om vad som sades. Tidigare på dagen hade det bl a varit en
panel om hur man skriver skräcknoveller som jag tyvärr missade (Pebbles
uppdaterade mig litet om vad som sades där). Det var ganska mycket folk på
SF-Bokhandeln, men de struttrade mest omkring. Vi var kanske något 10-tal som
lyssnade på författarintervjuerna.
  Det fanns möjlighet att "pitcha" manus, och jag tog fram min E-läsplatta och
visade min parodinovellsamling för förläggare Persson. Hon lät i alla fall en
smula intresserad på så vis att MIX ju faktiskt utger noveller, alltså enstaka
noveller, och ur en novellsamling kan man ju alltid plocka ett eller annat
stycke. Jag lovade att skicka PDF-filen som jag har.
  Och när jag tråcklade mig hemåt bland turisterna på Västerlånggatan verkade
det nästan som om julhandeln redan börjat.

--Ahrvid

Ps. Mer om MIX bl a här http://www.mixforlag.se/omoss.html

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)