[SKRIVA] Re: Litet om Lovecraft

  • From: Göran Jansson <jansson.g@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 3 May 2009 23:26:10 +0200

 Ahrvid Engholm:

> Ps. Fortsätt ignorera Spole Bidés lögnaktiga trams som kommer från div
> falska adresser.  Struntet duger inte ens för en sf-historia. (Bevaka
> officiella funktioner, t ex JHH:s m fl missgrepp i en fanfond, är dock
> journalistiskt A och O. Att påpeka att statsministern begår fel, dito en
> ämbetsman, el någon på en ideell förtroendepost, är inte personangrepp per
> definition.

Inte heller i så fall att någon som är medlem i kommittén (förtroendepost)
på en konferens slår in en dörr med en bänk som murbräcka på samma
konferens. Det står om det i J-H Holmbergs text:

In general due to the escalating feud between Engholm and large parts of the
rest of Swedish fandom, but also in particular due to the fact that Engholm
during the 1987 NasaCon, while drunk, had used a bench to smash in the door
to a room in the rented convention facilities, where he believed more liquor
to be stored, sf-club Sigma TC chairman Mats Lignell banned Engholm from the
committee formed to arrange future NasaCons.

Du blev alltså avstängd från kommitten för kommande konferenser Nasacon
eftersom du missbrukade din förtroendepost genom att slå sönder lokalerna.
Jag såg någonstans i en tidigare postning på förra Skriva (tror jag det var)
att du till och med var ordförade men det måste jag kolla upp.

Får jag fråga vilken förtroendepost hade J-H Holmberg i SEFF? Och A.
Bellis? Det har du aldrig sagt men du jämför dom med statsministern. Det
måste vara ganska tunga typer med andra ord.

Det är heler inte personpåhopp att påpeka att någon är dömd skyldig till
brott. Det gör dagstidningarna nästan varje dag med namn och allt. Ahrvid
Engholm är som bekant dömd skyldig till stöld av magasinupplaga av Nova SF
och straffad för detta brott genom att få ersätta värdet på 20.000 kronor.
Det finns fler rättegångar som Ahrvid Engholm har förlorat, vilket är
journalistiskt intressant eftersom han ägnar sig åt en nu 22 år lång
personförföljelse av ett antal personer utan att med minsta knyst omtala vad
han själv har gjort i härvan han skriver om. Själv är han en mycket grövrre
brottsling. Läs mer här:

http://base.google.com/base/a/fanarkiv

Nu kommer Ahrvid Engholm att säga att man skjuter mot budbäraren men vad
vill han kalla det han själv gör hela tiden? Han hävdar att det jag och
Gittan skriver är skott mot budbäraren och försöker miskreditera oss, trots
att det vi skriver bekräftas.

Att folk ignorerar den här stendöda listan, Ahrvid Engholm, beror nog mest
på att det snart inte finns någon som vill ha med dig att göra längre. Du
kan aldrig medge något fel du har gjort men blev utkastad från
original-Skriva (Korkek) för att du aldrig slutade med din personförföljelse
i dina skriverier om Jätteskandalen 1987. *Ingen* där höll med dig vilket
går att kolla i arkivet för cirka två år sedan om man först går med på
listan (för numera är arkivet stängt för icke medlemmar).

Det är förresten också journalistist intressant att ta upp om folk är grova
misshandlare som slår andra med slagträn i huvudet. Sådana fall tas också
upp i dagspressen varje dag. Saken blir inte lögn för att du säger så.
Särskilt när du vägrar tala om vad du skulle vilja påstå att du själv tycker
hände. Fast som du kanske såg har Gittan kontaktatt Mats Lignell och han är
offret och har bekräftat händelsen.

Vad tror du upprikitgt sagt om din trovärdighet när du bara påstår att sånt
som folk säger och som bekräftats är lögn medan du själv envist hävdar att
du själv pratar sanning trots att du inte kan presentera några namn på dom
som blev lurade i fanfonden, inte ens efter 22 års utredning?

hälsar Göran