[SKRIVA] Re: "Leninpriset" till Sven Lindqvist

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 3 Jan 2012 18:41:00 +0100

Kommentar med anledning av Ahrvid Engholms inlägg om Myrdal.

Jan Myrdal har kallat sig en europeisk intellektuell.
Någon har sagt att man kan tänka sig en professor som är dum i huvudet.
Förvisso. Det finns högt intelligenta personer som saknar intellektuella
intressen och det finns människor med intellektuella intressen som inte är
några ljushuven. Dr. Jeannette Norden har ägnat sig åt uppgiften att skapa
en säker miljö som lämpar sig för intellektuell utveckling. Med
intellektuell utveckling avser hon en process som innefattar
1.)     förvärvande av kunskap
2.)     förmåga att manipulera idéer inom denna kunskapsbas
3.)     förmåga att bli en kritisk tänkare
Myrdal, en man med starka intellektuella intressen, är närmast att beteckna
som en intellektuell katastrof. Fastklamrad vid samma doktriner livet igenom
(citat: jag har alltid varit kommunist) till skillnad från Strindberg, som
bytte ideologier som andra byter kläder, har han kunnat hävda den ena
bisarra idén efter den andra. Föreställningen att en del människor måste
avlivas för sakens skull är något som även andra kommunister än Myrdal har
hävdat.
Videon ( http://www.usask.ca/ulc/stlhevideotest/player.php?video=0 ) med
Jeannette Nordens föredrag på universitetet i Sakatchevan är 50 minuter
lång. Sämre använda 50 minuter ägnar vi oss ofta åt.
Bertil