[SKRIVA] LRF-tävlingen avgjord

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 14 Jun 2007 13:13:47 +0200

LRF:s novelltävling om "framtidens jordbruk" har avgjorts. Vinnare blev distriktsveterinär Thorild Hallgren (det låter som en typisk LRF-hjälte!) från Valdemarsvik med novellen "Den siste veterinären". Prissumman är 30 000 kronor. I motiveringen står bl a: "Med genuint engagemang, märkbar glädje och yrkesstolthet byggs en stark dramatik upp kring berättelsen om en komplicerad kalvning. Där - mitt i gödsel, mjölk och fostervatten - reser sig det framtida lantbrukets stora etiska frågor. Novellen tillför elegant en ny erfarenhetsvärld till den svenska spänningsprosan." Juryn har bestått av Hans-Erik Arleskär, vd på En bok för alla och Göran Greider, författare och chefredaktör på Dala-Demokraten. (Jag sände själv en novell till tävlingen, som också stått här på SKRIVA. Men den sände jag in utan överdrivna förhoppningar om att vinna något.)

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Novelltävling, info http://www.skriva.bravewriting.com - gå med!
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).