[SKRIVA] Kpt Frank-samling med Falk-förord

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 18 May 2011 01:37:56 +0200

Bertil Falk sände mig info om en samling berättelser om rymdhjälten Kapten
Frank, som utkommit i USA och har förord av "noted pulp scholar" (så sant!) i
form av Bertil.
  Infon var i form av bifogade filer med omslag osv (vilket inte går att sända
ut på SKRIVA). Men här är en del av den textinfo som ingick:

"(W) Edmond Hamilton (A) Earle K. Bergey, H.W. Wesso, Others
The second of six hardcover volumes, this edition collects the four Captain
Future novels from the 1941 run of the original pulp magazine. Captain Future
was conceived as a stellar version of Doc Savage, and with each issue, readers
thrilled to the cosmic adventures of the brave Captain and his Futuremen, as
they defended the solar system against corruption and villainy.
Includes a gallery of the original magazines' interior illustrations, along
with a full-color dustjacket.
Introduction by noted pulp scholar, Bertil Falk.
Format: HARD COVER
Price: $40.00
ISBN: 978189388740454000"

Kapten Frank gick i 1940-talets svenska sf-magasin Jules Verne
Magasinet/Veckans Äventyr, och var utan tvivel dess stora dragplåster.
Berättelserna (vanligen romanlängd, vilket blev följetonger) skrevs - med något
undantag, har jag för mig - av Edmond Hamilton (som Bertil f ö träffat och
intervjuat).
  Jag har läst de där gamla tidningarna, och faktum är att Kapten Frank
vanligen var det mest läsvärda i dem! Många av novellerna var litet underliga
och kantiga, men vår vän Frank var alltid framåt, flyhänt skrivet och
inbegripande många intressanta idéer (robotar, kosmologi, cybernetik med en
"hjärna i en låda", osv). Det har aldrig varit något fel med litet fräsig Space
Opera - det är god underhållning!
  Bertil återutgav en Kpt Frank-roman i början av 80-talet (Kapten Frank och
rymdkejsaren; den var evig prisbok i Teknikmagasinet!) och vår vän rymdkaptenen
är fortfarande stor i Japan, där han bl a blivit tecknad serie. I Sverige fanns
en Kapten Frank-klubb (aktiv på 60/70-talet) ledd av Bengt-Olov Ringberg.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----