[SKRIVA] Kort om "Klimatforum"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 30 Nov 2011 20:07:36 +0100

Jag var i dag på 10-årsjubileet för något kallat Klimatforum (har besökt det
2-3 ggr tidigare) som hölls i magnifika Magna Aula i Frescati. Där var jag för
några år sedan och hörde föredraget av Stephen Hawkin!
  Jag väntar med längre rapport till senare. Men jag vill påpeka att jag
absolut INTE är en klimatkritiker som sitter och körsbärsplockar data. De sista
10 åren eller något har jag varit på ca 15 föredrag, seminarier,
presskonferenser etc om klimatet varav exakt *en* varit klimatkritisk; resten
har varit Officiella Propagandan (om det nu då är anklagelsevärt att få veta
att man inte hört den). Jag har hört Wijkman, Rockström, Wetterstrand etc -
alla "profeterna". Jag har hört alla sidor, gång på gång, och inser fortfarande
att föreställningen om en snart klimat-"katastrof" är rent nys.
  På mötet i Frescati träffade jag ingen mindre än Mats Dannewitz Linder! Gamla
Summa-reden. Klassisk fan. Jag vet att han är gammal miljöaktivist, men vi
utbytte ändå hyggligt artiga ord. Han fick ett ex av Vildsint Skymningslandet
med min klimatrelaterade sf-novell, som ju utspelas delvis i Norrtälje, där
Mats numera bor.
  Träffade en från Stockholmsinitiativet (klimatkritisk) och en brorson till CG
Ribbing (fysiker sm motbevisat IPCC - men brorsonen var klimathotstroende) och
tycker framför allt att Hans Roslings föredrag som vanligt var mycket bra.
Rosling har en del infallsvinklar som är kritisk mot IPCC, men framför allt en
hel del allmänna synpunkter som verkar vettiga. (T ex om att u-länder har rätt
till mer tillväxt.)
  Men jag kanske som sagt skriver en längre rapport senare.

ahrvid@xxxxxxxxxxx - Be a @SFJournalen twitter Follower for all the latest news
in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy, kultur
(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)