[SKRIVA] Re: Kopimism-religionen nu i USA

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 22 Apr 2013 00:08:53 +0200

Den 21 april 2013 23:18 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Jag har litet svårt att ta det där med "kopimismen" på allvar. Det låter som
> ett
> publicitetsstunt i piratpartianda (PP sympatiserar jag iofs med). Religion?
> Vad är det övernaturliga som "kopimismen" tror på? Ett nödvändigt kriterium
> för en religion är att det finns minst en övernaturlighet i den. (Därför är
> buddhism
> en religion, även om en del vill kalla det "bara en filosofi". Buddhism tror
> på
> själavandring i form av återfödelse, vilket är övernaturligt och obevisat.)

Detta illustrerar egentligen ganska bra det jag skriver i mitt senaste
inlägg om den "tjafskultur" som är så vanlig i nördkretsar -- och
nördkvoten är hög inom Piratpartiet.

Allt detta är *självklart* trams -- ingen av de inblandade tror själva
att de sysslar med en religion. Men bara genom att påstå det, och
sedan skapa välformulerade och skenbart seriösa nonsensdiskussioner om
det, lyckas man lägga beslag på debattutrymme och ta värdefull tid och
krafter från myndigheter. Kammarkollegiet gjorde en korrekt bedömning
när de först avfärdade Kopimismsamfundet som strunt, men med
ytterligare hycklande tjafs och pladder lyckades 19-åriga Isak Gerson
få det registrerat. Och vad lärde sig Gerson och andra av detta?
Pladdra på och strunta i vad som är sant, rätt och rimligt --
omgivningen ger sig alltid till slut.