[SKRIVA] Re: Kandidatplanet för liv upptäckt

  • From: gittans@xxxxxxxxxxx
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 25 Apr 2007 23:47:49 +0200

On Wed, 25 Apr 2007 05:29:23 +0200, "Ahrvid Engholm"
<ahrvid@xxxxxxxxxxxx> said:
> Forskare vid Europeiska Syd-Observatoriet, har upptäckt en planet som har
> förutsättningar för liv. Den cirklar kring en stjärna drygt 20 ljusår
> från
> jorden kallad 581C. Planeten förmodas ha en medeltemperatur på 0-40
> grader
> och ha vatten, vilket bägge är förmånliga faktorer för liv.

Jag har hört om det på nyheterna också. Sådant är alltid fascinerande.

Men är det någon som vet hur det går med projektet för att lyssna efter
ET:arnas radiosändningar? Håller man fortfarande på? Förr fanns det
program man kunde köra på sin dator för att analysera sådana signaler.
Man kanske borde rikta sina antenner mot den nyupptäckta planeten? (Inte
för att den har liv. Chansen är nog väldigt liten. Men man vet
aldrig...)
/  Birgitta Svensson  :
/ gittans@xxxxxxxxxxx :

--