[SKRIVA] Justina Robson på SF-Bokhandeln

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 17 Jun 2010 20:47:17 +0200

Var och lyssnade på Justina Robson på SF-Bokhandeln ikväll. Skall undvika en
alltför lång rapport. (De tar en djäkla tid att skriva, om inte annat.) Gamla
Stan var ovanligt packat med folk för att vara mitten av juni, men det kan ju
förklaras med uppladdning inför kronprinsessbröllopet. Ovanligt mycket poliser
också. Var som hastigast förbi en del av LOVE2010-festivalområdet, fullt med
plasttält och plastmuggar. (Monarkist som jag är tycker jag ändå just detta
spektakel är ett något ansträngt försök att slå mynt av bröllopet. En kortare,
något värdigare festival hade varit bättre. Det hela kan slå tillbaka. Men
kungafamiljen är oskyldigt till att ha dragit igång LOVE2010; inte deras fel
att alla andra hakar på så man spricker.)
  Sade hej till Justina R och påminde om att vi synts på COnfuse, och hon sade
att hon kom ihåg mig - iaf mitt ansikte, om ej mitt namn. (Det är samma för
mig. Minns ansikten bättre än namn.) Mats Claesson monterade upp en
web-minikamera för inspelning, och säger att det kommer på Youtube (SFB har
kanske en egen Youtube-kanal eller något; vet ej) troligen redan i morgon.
  JR pratade en del om sin nu pågående bokserie centrerad kring Quantum
Gravity. Handlar om en mix av hard sf och deep fantasy. I senaste boken
förälskar sig en flickrobot i en alv-rockstjärna. En del blinkningar till LOTR,
som JR älskar.
  JR har inte läst så mycket sf som hon skulle önska (men ändå en del) och
hämtar en del inspiration från sf-film. Hon gillar kontraster, mellan det
hårdtekniska och det magiska. Quantum Gravity handlar om hur det magiska genom
kvanteffekter (eller något) "exploderar" in i vår värld - det behövs för att
gifta (pun intended) hard-sf med fantasy. I andra böcker har hon konstraterat
snälla, miljövänliga alver mot målinriktade något elaka demoner.
  Hennes nu pågående bokserie lovar hon kommer till ett logiskt slut i bok 5.
  Just nu har hon två bokprojekt gående. Ett heter The Girl Hero Who Saves the
World Again och handlar bl a om nanotech och mind control ("I seem to be
banging about mind control in every book"). Den boken verkar insåld, men inte
nästa projekt som utspelas i ett sf-universum i en fjärran framtid där
människor fått teknologin utifrån, så den verkar som magi (Clarkes lag). Två
grenar av människor: en som behärskar teknologin (kvinnodominerad) och en mer
naturnära, där människor utvecklats mot det djuriska och styrs mer av hormoner.
Eller hur det var.
  Jag ställde en fråga om hur hon arbetade. JR skriver ett rått first draft där
hon vill skriva igenom allt, snabbt, rätt spontant. Sedan efterarbetar hon. En
del scener kan hon skriva om och skriva om och skriva om tills redaktören
ringer att nu får hon leverera för de trycker boken i morgon... JR *skulle*
kunna skriva en bok på ett halvår, men normalt tar det 1-1,5 år - och inkl
redaktionellt/tekniskt jobb tar det uppemot två års arbete.  Hon är nu mamma,
har en förortsfamilj (om hon har en Volvo framgick inte) så hon har bara tid
att skriva två timmar om dagen, med helgerna lediga, för det är tiden då barnen
är borta. (Det låter som en ganska inskränkt arbetstid, så hon verkar jobba
effektivt!)
  Hon använder ofta musik i hörlurar för att koppla bort omvärlden, men det är
mest ett sätt att skärma av sig (ibland kan viss musik användas för att skapa
ett visst "mood" för scener, men mest är det en ljudmatta). Bland musikval i
ljudmattan Shakira, Tom Jones, jazzlåtar, film-soundtracks, bandet Incubus,
dansmusik (ej sv dansband, tror jag...) Hon nämnde något om hur hon började
skriva, men då var jag ouppmärksam då jag studsade upp för att brottande med
kameran ta ett par bilder till. Men minns jag rätt hade hon skrivit hela livet,
gillat det, kanske skrivit litet mindre under studietiden, men sedan kommit på
rätt spår igen.
  Sedan gick hon kort igenom handlingen några av sina böcker, vilket vi hoppar
över. Hela intervjun (från SFB:s intervjuare...och vad heter hon nu igen?) och
frågor från publiken tog en dryg halvtimme.
  Pratade litet med Maths C efteråt. Fick bl a veta varför Dimitrij Glukhovskij
uteblir som GoH (medicinskt anknutet, "godtagbara skäl" enligt Maths) och
frågade om SFB skulle göra något extra i samband med kronprinsessbröllopet. Han
sade att man funderat på att den dagen ge 10% i rabatt till kvinnor som kommer
utklädda till prinsessor och män som klär ut sig till gyminstruktörer... Men
det blir väl inte så (Maths sade det mest på skämt, som ett uppslag man haft).
Annars låter det ju som en humoristisk och ganska kul idé... Kanske synd - man
måste ju kunna skoja om det kommande kungliga bröllopet också.*

--Ahrvid

* Annars har man inte en riktigt avspänd och naturlig relation till vårt
urgamla statsskick, i motsats till republikanerna som verkar så hårda i magen
att laxermedel borde tillgripas.

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!

Vårfina smileys till Messenger här!
http://springpack.msn.se-----