[SKRIVA] Jazz till Mars

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx" <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 22 Aug 2013 23:59:00 +0200

"Jag har döpt den till Lydian Mars", sade saxofonisten, förläggaren,
författaren Cecilia Wennerström när hon med CW New Quartet drog igång att spela
titelspåret på deras nya CD, "för jag tycker människan bör åka till Mars..."
Det utspelades i går i skivbutiken Plugged Records i G:a Stan, Stockholm, då
det var release för sagda skiva. Denna jazzkvartett består förutom Cecilia av
Filip på bas, Maria på piano och Chris på trummor (men på skivan var det en
annan trummis).  Se även http://www.wela.nu/cwnewquartet.htm (där skall även
senare dyka upp foton från releasespelningen, men de verkar inte ha dykt upp
än; kolla också efter recensionslänkar för "Lydian Mars" i Sydsvenskan och
Norrbottens-Kuriren).  Det var ganska fullt i den lilla lokalen. Den
skönspelande kvartettens ljuva toner ekade ut på Stora Nygatan och många
turister tittade in i dörröppningen och njöt av några minuters musik. Det måste
vara typiskt stockholmskt att gränderna sjuder av musik, måste de ha tänkt. Ett
par japanskor tog bilder på typiskt japanskt maner med sina japanska kameror.
Fem låtar spelades från plattan, och det svängde rejeält. Cecilia stod och
gungade och drog igång svängande solon. Då och då tystnade hon, och trummor,
bas och piano fick chansen att visa sin ekvilibrism. Alla skall ha sina solon.
"Låtarna kan ta litet tid", förklarade Cecilia i ett mellanprat. "Musikanterna
är konstnärer, och solon skall spelas tills de är klara."  Efter varje solo kom
publikens handklapp. Ett par av låtarna spelade Cecilia f ö tvärflöjt istället.
Många strängar på sin lyra, kallas det. En av låtarna var inspirerad av det
ljud som katten Wennerström brukar ge ifrån sig. En Marskatt?  Mitt i var det
paus med snacks och rödtjut. Pratade litet med Cecilias närvarande släkt, i
form av syster och syskonbarn.  En välljudande, trevlig sen eftermiddag.
--Ahrvid
Ps. För mig blev det litet komplikationer. Jag fick hasta iväg under sista
låten, då jag skulle till en paneldebatt om underground-kultur med bl a Carl
Johan De Geer. Väl där framkom att man tog entréavgift (vilket jag inte kunde
påminna mig stod i ursprungliga utlysandet). Det hjälpte inte ens att jag sade
att jag känner Carl Johan, så att efter att i alla fall hunnit sticka till
honom senaste Vildsint-antologin, hastade jag tillbaka till Gamla Stan och hann
höra litet eftersnack.
www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)