[SKRIVA] Janne W om ny kärnkraft i SVT

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 21 Mar 2011 20:35:35 +0100

Jag såg just SVT:s "Vetenskapens världs" reportage om kärnkraft och
studiointervju med kärnkraftsprofessor Janne Wallenius. (Gammal sf-fan, som
många vet. VetVärld-reportern Jens Ergon har viss sådan bakgrund också, f ö.)
  Jag tyckte det hela var alldeles för kort och ytligt med tanke på senare tids
dramatiska skeenden i Japan vid Fukushima-reaktorerna. Intervjun med Janne var
en smula felinriktad. Han såg litet trött ut (kanske förståeligt, då han nog
haft fullt upp senaste tiden) men framför allt gick inget på djupet. Och
programledaren Victoria Dyring tog inte chansen att från en av Sveriges största
experter på området få veta *mer* om Fukushima! Det var inga frågor alls om det.
  Janne svarade bara på frågor om kommande kärnteknologi, snabba reaktorer med
flytande metall-kylning. De kan kort sagt nyttja bränslet 100 ggr effektivare
och minska livslängden dramatiskt på kärnavfall. Jag hörde allt och mycket mer
när jag förra våren hörde honom föredra om saken på Alba Nova. Min rapport
finns här:

//www.freelists.org/post/skriva/Prof-Wallenius-snackar-krnkraft

Prof Wallenius menade att nästa kärnkraftsgeneration kan bli säkrare. Där fick
vi ganska tunn info av SVT. Programledare Dyring kunde ha frågat mer. (Jag
tvivlar inte på att Janne har rätt, men vill gärna veta mer om varför. För mig
låter flytande metall som mer riskabelt.)
  Hur som helst är tiden just nu en smula uppförsbackig för gamla linje-ettare
(kärnkraftsomröstningen 1980). Som tur är verkar enligt senaste nyheterna
situationen vid Fukushima stabiliseras. Reaktorerna förstörs (förstås) men
utsläppen blir små. Skillnaden mot Three Mile Island blir att det är flera
reaktorer på en gång.
  Three Three Mile Islands.

--Ahrvid

Ps. Går även i CC till prof Wallenius.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----