[SKRIVA] Hanno Essén, E-Cat och jag

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 3 Jan 2013 17:39:34 +0100

Det som är så roligt med cirkusen kring Rossi & Focardi och deras
högst tvivelaktiga reaktor (kallad "E-Cat"), är att det uppenbarligen
var jag som råkade knyta Hanno Essén till tramset. I en artikel hos
Newsmill 12/1-11 avslöjade jag att Essén år 2006 hade publicerat en
egen, besynnerlig teori om kall fusion genom "relativistiska
elektroner":
http://www.newsmill.se/artikel/2011/01/12/vetenskap-och-folkbildning-pr-glas-av-kompetensbrist-politisk-extremism-och-histo
Det kan inte gärna ha varit en slump att NyTeknik bara en vecka senare
intervjuade Essén om hans teori, och ville ha hans omdöme om Focardi
och Rossi. "Jag tycker att det verkar spännande. De är i alla fall
seriösa", svarade han. Resten är en tämligen pinsam historia...

/ Rickard