[SKRIVA] Re: HP 7

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 15 Jul 2011 11:27:07 +0200

Den 14 juli 2011 15:26 skrev pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>:

> De första Potter-böckerna hade ju också förutom den löpande
> bakgrundshistorien om Voldemort, avslutade äventyr, ett i varje bok.

Mjeh. Vissa var ganska dassiga, som Harry Potter och det begagnade
exemplaret av Advanced Potionmaking. Det var inte en plot som hade kunnat
stå på egna ben, direkt... det var ju mer de första böckerna, med basilisken
och varulven, som hade egna avslutade äventyr som kunde bära upp historien.
Allt från bok 4 och framåt saknade detta fokus, i min mening.

> Förmodar att det är sådana nya äventyr fanfiktionen kan handla om.
>
> _Jag tycker inte Ron var tråkig, i filmerna var han ju jättekul, hade flera
> one-liners som den om Hermiones prioriteringar och när han skriker varför är
> alla mina
> saker trasiga?

I min mening har Ron i ett antal år varit en stor, tråkig personlighetslös
klump och jag har ingen aning om vad Hermione ser i henne. Jag har aldrig
känt att han är värd henne.

> Kanske jag inbillade mig men jag tyckte Rowling utvecklade sin stil i de
> senare böckerna de gick från utpräglade barnböcker till ungdomsböcker, ja
> kanske även
> det som ibland kallas för unga vuxna.

Mmm, de blir äldre och lite mörkare. Men, också, i mitt tyckte, babbligare,
längre och allmänt sämre. De tidiga böckerna var tightare, mer fokuserade
och mer slipade.

/Anna