[SKRIVA] Re: Guillou

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 6 Mar 2014 00:23:39 +0000

Apropå Guillou, verkar det som om boken om honom, kommer ut nu iaf.Norstedts
backade ju och bestämde sig för att inte ge ut boken allsefter det pinsamma
avslöjandet om faktafelen i direktsänd morgontv.Nu vill Tomas Lindelöw på
Lindelöws förlag i Göteborg ge ut en revideradversion med nyskrivet kapitel om
mötet mellan Frigyes och Guillou.Utgivningen är planerad till maj i år.Lindelöw
säger i Kulturnyheterna 5/3 att fakta är en sak men alla harändå rätt till sina
minnen. Och att det är fascinerande hur olika man kan minnassamma händelser.Så
om man friserar sanningen eller blåljuger om något kan man alltid hävdaatt "men
det är så jag minns det".Jag känner mig litet besviken på Lindelöws
förlag.Guillous kommentar om att ett annat förlag vill ge ut boken var attdet
måste vara ett litet okänt förlag som vill bli känt för det är en riktigt
dåligt skriven bok.Den verkar ju dåligt faktakollad iaf för hur kunde Frigyes
missa attGuillou hade fått ett slutbetyg från internatskolan han gick på?Man
kan ju tro att det finna alla möjliga missar i resten av boken också.Och så
intervjuer med diverse stofiler som tydligen drabbats avselektiv minnesförlust.