[SKRIVA] Google Books vinner överklagan

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 22 Jun 2014 20:31:44 +0200

I en lägre domstol har Google tidigare försvarat sitt projekt Google books. Nu
har man vunnit ett utslag i en överklagandomstol ("appeals court", motsv
hovrätt), som bestämt att projektet är i enlighet med amerikansk  "fair use":
http://gigaom.com/2014/06/10/in-win-for-libraries-court-rules-database-of-google-scanned-books-is-fair-use/

"A federal appeals court ruled on Tuesday that the Hathi Trust,
 a searchable collection of digital books controlled by university
libraries, does not violate copyright, and that the libraries can
continue to make copies for digitally-impaired readers.
The decision is a setback for the Authors Guild and for other groups
of copyright holders who joined the lawsuit to shut down the
HathiTrust’s operations. By contrast, it is a victory for many scholars
and librarians who regard the database as an invaluable repository of
knowledge.

More broadly, the appeals court decision is the latest in a series of
 rulings about how copyright law should apply to digital versions of the
 tens of millions of library books scanned by Google."

Google Books går ut på att Google scannar tiotals miljoner böcker. Man kan söka
i böckerna och få upp några provsidor. Är boken copyrightfri kan man få
tillgång till hela. Är den inte det har jag för mig att man kan köpa den,om det
finns ex till salu (är osäker - jag har aldrig gjort det).
  Det amerikanska författarförbundet Writers' Guild har varit missnöjda med
detta och stämt Google, och man verkar nu ha förlorat i näst högsta instans.
(Det tycker jag är rätt. Google ger inte full tillgång till böcker under
verksam copyright.) "Fair use" har ingen riktig motsvarighet i svensk
upphovsrätt. Det är ett samlingsnamn för en del av de sidorättigheter som finns
i svensk upphovsrätt (citaträtt, kopiering för enskilt bruk, osv) för en
brukare, men går längre.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /