[SKRIVA] GOD JUL & GOTT NYTT ÅR med en aktuell novell!

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 23 Dec 2013 04:17:00 +0100

Jag brukar knåpa ihop en liten jul- & nyårsnovell som en sorts helghälsning.
Årets berättelse anknyter till det uppmärksammade fallet om hur vår älskade
hovsångerska Alice Babs isolerats från sina vänner och sedemera förts bort till
okänd ort (se
http://www.svt.se/dokument-inifran/alice-babs-forlorade-rattigheter - fler
länkar sist). Men till hennes räddning rusar en viss Ture Storm, i alla fall i
denna julepistel. Låt oss hoppas att det i verkligheten blir ett lika lyckligt
slut som i julsagan!
  GOD JUL - och därefter GOTT NYTT ÅR!
--Ahrvid Engholm

-----

ALICE BOR INTE DÄR LÄNGRE...

- På ren svenska: det är för djävligt! utbrast den kände skådespelaren. Att
frånta en gammal människa hennes mänskliga rättigheter... Och nu är det snart
jul. Alice sitter ensam, isolerad och kanske bitter och undrar varför alla
hennes vänner övergivit henne. Allt vi vill är att träffa Alice, pigga upp
henne, vara med henne i jul, ge henne våra julklappar.
  Skådisen, som begärt att få vara anonym, började nästan gråta. Han hade sökt
upp Ture Storm - Litterär Agent, som det stod på glasdörren till det lilla
kontoret Philip Marlowe skulle ha varit stolt över. I ett hörn stod en
förfalskad gran i bleknad plast med enstaka, dammiga dekorationer och försökte
begå ett bedrägeri kallat julstämning.
  - Men jag har hört att ni, herr Storm, kanske kan hjälpa till? Ni är så att
säga agent för annat än litteratur också, i hemlighet... I vår nöd, jag vädjar!
  Ture sträckte sig efter flaskan i skrivbordslådan, lade upp fötterna på det
röriga skrivbordet så att några julkort fladdrade ned på linoleumgolvet, och
hällde upp ett stort glas julmust. Han erbjöd med en gest sin gäst ett glas -
denne viftade avvärjande - och tog så till orda:
  - Jo, det händer att jag tar uppdrag utanför stilmordens, de misshandlade
semikolonens och bokkontraktbrottens värld. Alice, var det inte den
världsberömda sångerskan som efter en hjärnblödning mot sina egna protester
isolerades, omyndigförklarades, låstes in, och fick höra nyckel försvinna med
ett "swisch" när den slängdes bort?
  - Det finns mycket i historien, sade skådisen. Hennes stroke påverkade inte
hennes mentala förmågor. Så det är klart att hon blev ursinnig när dottern
sålde lägenheten och började förskingra hennes unika, värdefulla
tillhörigheter. Modern och dottern hade haft misshälligheter länge. Det finns
inspelningar där Alice går till skarpt och vältaligt angrepp mot att hennes
egendom inte längre är hennes. Det var då hennes så kallade "förvaltare" tog
bort hennes möjligheter att ringa, förbjöd alla besök på äldreboendet, och
hennes många vänner hindrades att besöka henne! Alice skulle tystas.
  - En gammal människa mår ju bara bra av stimulans och kontakt med vänner,
sade Ture. Om jag minns "Neurofysiologi för Dummies" rätt, som jag
kontraktsförhandlade om.
  - Alice kände sig levande begravd, sade skådespelaren med dyster röst som
från djupaste dramatenpjäs. Och när granskande myndighet slog fast att det är
olagligt att isolera och förbjuda all kontakt, i stort sett kidnappades hon och
flyttades till ett annat boende. På hemlig adress. Jag undrar om ni herr Storm
kan hjälpa oss att spåra upp var hon är?
  - Det låter onekligen intressant. Julrushen är faktiskt över för min del.
Julutgivningen lade förlagen upp redan i våras. Tidigt i höstas började man
pumpa ut sina julböcker. Jag är sysslolös för tillfället. Ett intressant fall
är en välkommen julklapp...
  - Här är all dokumentation, sade skådisen och överräckte en mapp. Alices
senast kända adress, namn och uppgifter om inblandade, hennes överklagan om
"förvaltaren" som rätten märkligt nog helt struntade i.
  Skådespelaren började sedan med stor rörelse deklamera:

Ring, varningsklocka, ring
mot bistra mörksens hån,
mot egenmäktighet å sångarmö
Vår älskade vän ej redo dö...
Ringa kan hon icke utan telefon!

Ring ut förvaltarn, ring in den gamla,
i juletids barmhärtiga minut!
Ring  lögnens makt i byråkratens kränkning ut,
och ring in sanningen till oss, som famla!

Strax före jul möttes skådespelaren av ett glädjens budskap hos Ture Storm -
Hemlig Agent, som det inte stod på glasdörren till hans kontor, där en
julstjärna blinkade eftersom glödtråden höll på att gå av.
  - Saken är biff, sade Ture utan att blinka och överlämnade några papper. Där
finns Alice och inom kort kan du ringa upp. Jag har pratat med henne och hon
väntar ivrigt på att få höra av sina goda vänner.
  - Fantastiskt, sade skådespelaren. Vår bästa tid är nu!
  - Håll fast en kort sekund, sade Ture. Låt mig berätta hur det gick till...
  Jag inriktade mig på vad som skedde när Alice fördes av förvaltaren från
äldreboendet (sade Ture). Det måste ha varit en taxi. Ambulanser används inte
för sådana transporter. Så jag kollade om kommunen hade avtal med något
taxibolag. Resan var inte direkt lokal, tvärtom ganska lång. Då var det extra
viktigt att få rabatt enligt särskilt avtal. Man lyfter in Alice i baksätet,
viker ihop rullstolen i bakluckan - hennes få kvarvarande tillhörigheter får
också plats. Taxiavtalen är offentlig handling så jag hittade snart rätt bolag.
  Som privat undersökare kan jag tillåta mig litet mer. Jag vill inte gå in på
exakta metoder, men det finns inget taxibolag utan dubbel bokföring, fusk med
taxametrar, svarta pengar och så vidare - det är en naturlag! Jag kunde luska
ut en hel del kring bolaget. De skulle inte godvilligt berätta om körningen med
Alice, under stränga order av förvaltaren att lägga locket på. Det gällde att
skaffa en förhandlingsposition och ammunition. Jag förklarade helt enkelt för
dem att om ni inte berättar om körningen hamnar viss dokumentation hos polisens
eko-enhet. Då blev de lätthanterliga, vill jag lova!
  Det var en långkörning, som förvaltaren förresten betalade med Alices egna
pengar. Jag gjorde ett julklappspaket och åkte till institutionen där Alice
begravts. Så tog jag på mig en skärmmössa med en snygg logotyp och blev
paketbud. Julklappen lämnades i receptionen, med en etikett som sade "Till
Mamma, från...". Ja, i sista ögonblicket strök jag "Till min älskade Mamma",
för det kunde väcka misstankar. Jag antydde att det a) måste direkt till Alice
och b) det var lagsbrott att öppna andras försändelser.
  I paketet fanns en GPS med sändare samt en mobiltelefon. I bilen en bit bort
såg jag snart precis vilket rum paketet anlände till. Efter lagom med tid
ringde jag till mobilen i paketet. Självklart känner Alice till mobiler. Hon
hade en som förvaltaren förmodligen krossade under sin klack. I mobiler kan man
göra en egen ringsignal. Jag lade in en signal i form av ett röstmeddelande:
"Detta är en julklapp från dina vänner. I paketet som är lättöppnat finns en
mobiltelefon. Tag ut den så får du höra av oss. Telefonlursymbolen för att
svara. Vill du ringa, tryck ringsymbol och siffra med förprogrammerade nummer
till vänner."
  Så ringde jag en gång till. Alice hade lyckats få upp paketet. Hennes ena arm
är dålig efter stroken, men jag lade ned möda på att paketet kunde rivas upp
enkelt. Jag förklarade läget och hon grät av lycka! Ni är hemskt välkomna att
hälsa på och fira jul med henne.
  Jag valde en mobil med stora tangenter och lång batteritid, som håller
laddning i ett par veckor. Medföljande laddare får ni lära henne sköta. Kommer
förvaltaren kan man alltid säga att pluppen i väggen är för något annat. Fick
hon inte tillbaka en CD-spelare, även om musikanläggningen rycktes från henne
tidigare?
  - Min käre, käre vän, sade skådespelaren. Detta är den bästa julklapp vi
kunnat få!
  - Åh, det var så litet, en del grävande, modern elektronik... Jag har
förresten talat med lokale polischefen. Om institutionen konstrar och vägrar
släppa in er lär polisen minnas vissa grundlagsparagrafer.
  - Jag vet inte...hur jag skall återgälda... , sade skådespelaren och famlade
efter ord. Jag vet, jag har börjat smussla med mina memoarer. De skall du få ta
hand om! En bästsäljare vill jag lova. Och hur Ture Storm löste fallet med den
kidnappade Alice, det får ett alldeles eget kapitel.

-----

Jag tar gärna emot synpunkter, men under tiden kolla gärna nedanstående (mer
kan hittas på nätet).

Alice Babs' egna ord, först hennes ignorerade överklagan, sedan en inspelning:
http://alicelevandebegravd.blogg.se/2013/june/alice-babs-eget-overklagande-av-tillsattandet-av-en-forvaltare.html
http://www.youtube.com/watch?v=oirwuIdm0Cg

 "Att begrava en levande sångerska" och "Många har reagerat på Alice
Babs-filmen" av Anna-Lena Lodenius
http://al-lodenius.com/2013/04/20/att-begrava-en-levande-sangerska/
http://al-lodenius.com/2013/12/10/manga-har-reagerat-pa-alice-babs-filmen/

"Levande legend levande begravd" av David Nessle
http://davidnessle.wordpress.com/2013/06/18/levande-legend-levande-begravd/

"Hur man vingklipper en sångfågel" av Ann Allan
http://blogg.folkbladet.nu/annallan/2013/12/05/hur-man-vingklipper-en-sangfagel/
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /