[SKRIVA] Re: Frilansande skribent

  • From: Rickard Berghorn <berghorn@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 20 Jul 2007 21:09:36 +0200

Jan Olof:

Jag undrar om ni känner till ett bra sätt, hur man ska gå tillväga för att lyckas som frilansande skribent. T.ex. att skriva artiklar om datorer i datortidningar etc.

Jag vet ju inte vilket utgångsläge du har, men i alla fall kan mitt högst elementära tips vara nyttigt för andra på listan: Utnyttja dina kontakter.

Om man som "utomstående" eller "amatör" frågar företrädare för branschen, kan man ge sig tusan på att svaret blir "Åh, vi publicerar _allt_ bara det är _bra nog_!" Det gamla, smått löjliga, påståendet man alltid får höra när man till exempel är på studiebesök hos ett bokförlag.

Ta alltså alla branschfloskler med en nypa salt. Kontakter, vänskapsband, rykte betyder lika mycket här som överallt annars i samhället. Själv skiter jag i det, eftersom jag råkar vara både supercyniker och self made man ;-)

/Rickard

--
Min blogg: Nymodernism http://nymodernism.blogsome.com/