[SKRIVA] Framtidens material

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 25 Oct 2013 17:47:19 +0200

Besökte igår ett symposium på Kgl Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) om
framtidens material. Faktiskt ett av de intressantaste IVA hållit på ett bra
tag. IVA som finns på Grev Turegatan i Stockholm har 1-2 öppna föredrag eller
seminarier i månaden och jag har besökt sådana otaliga gånger under många år.
Är man sf-fan är man ju intresserad av vetenskap och ingenjörskonst!
Materialvetenskap är ett av de hetaste ämnena just nu, med nanoteknologi,
grafen, aerogel, nya matallegeringar, och mycket mer.  Litet kort om mötet.

En amerikansk professor (hela eftermiddagen var på engelska f ö) pratade om
nya, fantastiska stållegeringar och hur man använde datorsimulering för att
hitta de bästa. Ofta får man prova sig fram. Ändringar av tillsatsmaterial med
bara bråkdelar av procent kan markant ändra egenskaperna hos ett stål. Man har
t ex åstadkommit en superhållbr stållegering som används till landningställen
för amerikanska hangarfartygsflygplan. Vid landning utsätts de för extrema
krafter.

Den svenska forskaren Susanne Norgren, från metallföretaget Sandvik, berättade
om nya superhårda legeringar för skärstål. Det behövs bl a för tunnelborrning
(t ex Hallandsåsen). Med olika scanmetoder bestämmer man exakt hur strukturerna
ser ut. Sandvik är bland de världsledande på området. Det svenska stålet biter
- sannerligen!

Eftermiddagens intressantaste föredrag var kanske av Rozita Yakimova, från
Linköpings universitet, som berättade om grafen. Det är det atomtunna
kolmaterialet som 2010 belönades med nobelpriset. Grafen har många intressanta
egenskaper. Det leder ström och kan få betydelse för framtidens elektronik. Det
är oerhört starkt - perviktenhet uppemot 200 ggr starkare än stål! I Linköping
har man startat ett företag för framtida volymframställning av grafen, genom
"sublimering" av het kolgas.

Amerikanen Michel Barsoum pratade sedan om keramer, en grupp nya keramer
(framtagna bl a i samarbete med Kanthal i Hallstahammar), kallade MAXene, som
går emot gamla föreställningar om keramer. De nya keramerna är inte sköra och
kan smältas och gjutas. De tål värme och är lättare än tidigare.

Albert Mihranyan från Uppsala universitet talade sedan om biologiskt användbar
nanocellulosa (en sorts papper, helt enkelt), som kan användas t ex för att
armera papper så att det blir hållbarare.

Oommen varhese från Uppsala universitet, också, talade om "biomimetiska
material" som kan användas för att laga människokroppen. S k aerogel spelar här
en stor roll, lättviktiga strukturer av vanligen kisel som kanske bara väger 3
ggr så mycket som luft.

Och slutligen talade rymdorganisationen ESAs David Jarvis om ny
materialteknologi för 3D-utskrift. Man börjar lära sig hur man kan "skriva ut"
former i metall. Man har t ex enny legering bestående av magnesium och kisel,
men jobbr även med titan, yttrium, bariumoch koppar. Neurala nätverk ger tips
om bästa blandning. Man kan 3D-printa metall med laser eller elektricitet som
fixerar ett metallpulver, eller genom att smälta en tunn metalltråd. Man har
skapat en lättviktig 3D-skrivare för metall somman hoppas kunna skicka upp till
ISS, så att rymdstationen kan "skriva ut" egna reservdelar. Ett 1
milajrdeuroprojekt för 3D-utskrift av metall pågår inom EU.

Spännande alltihop! Och när vi talar om ISS och rymden, vem satt i publiken om
inte...Christer Fuglesang! (Se f ö min signartur om hans berömmande ord om Mord
på månen.) Han är ju civilingenjör, numera professor på KTH och förmodligen
intresserad av materialvetenskap. Jag lyckades växla några ord med vår
astronuthjälte i en paus och fick en bild med honom och mig.  Materialvetenskap
har fullständigt exploderat på senare år, såvitt jag kan se. Rymdforskning,
datorutvecklingen m m har spelat stor roll. Och de nya materialen har ofta
egenskaper som gränsar till ren science fiction...

IVAs evenemang drog över tiden, så jag kom försenad till Rönnells antikvariat
som hade en bok- och en magasinrelease.  Förlaget Edda hade dock inget
föredrag, utan visade bara upp två nya böcker och bjöd på lådvin. Det var en
illustrerad bok om psykologen Carl Jung och en ny "sexthriller" av Carl
Abrahamsson, Mother, Have A Safe Trip. (Se
https://nb-no.facebook.com/events/443421775768253/permalink/443438415766589/)
Ett par gamla bekanta (namn förbigår mig, även om det ligger på tungan) frågade
ut mig och nyliga Fantastika och höll med mig om att ölet på mötespuben Monk's
var för dyrt (ofta 60-70 kr!). Och så dök det upp en ny kille som kände igen
mig, Kalliaridis (greksläkt), eftersom han på 90-talet tillsammans med vår
gemensamma bekant Staffan besökt någon av mina berömda 4 juli-fester. Men då
hade han inte skägg. Oväntat möte Det blev litet sf-prat, alltså.  Så blev det
föredrag. Det danska kultförlaget Edition at Hand berättade om sin utgivning.
Med rötter från det sena 60-talet, då man utgav sig som närmast fanzines,
tynade verksamheten efter ett par decennier bort - men nu har man dragit upp
igen, med bas i Odense. Den svenska kulturtidskrifter OEI hade sedan release av
sitt senaste nummer, med temat - passande nog - papper. (Se
www.tidskrift.nu/artikel.php?Id=8819 ). Jag gjorde anteckningar som ett dygn i
efterhand syns näst intill oläsliga, kanske påverkat av något lådvin och ha
hört folk prata i sex timmar. Ni får klara er utan mina tveksamma visdomar, men
jag minns det som rätt intressant, och ganska fullsatt - som vanligt på
Rönnells.  Vetenskap och kultur inbakat på en dag. Så kan det gå.

--Ahrvid

Ps. I morgon kl 14 har Rönnells f ö mer på gång, release av en bok om CR
Löwenström och en DVD om Staffan Lamm.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /