[SKRIVA] Framtidens arbetsmarknad (var: Husneger...)

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 24 Jul 2014 20:30:51 +0200

Rickard:
 > Det uppenbart fördomsfulla uttalandet från Reinfeldt handlade om ett
klumpigt
> försök att sopa undan problemet med arbetslösheten
  Fast i så fall är det snarare aktuellt med kritik (för den som nu tycker så)
kring arbetsmarknadspolitik snarare än "rasism".
> Uttrycket "etniska svenskar" är uppfunnet av Sverigedemokraterna
  Är det? De använder det säkert flitigt, men har knappast uppfunnit det. (En
sökning i SAOB kunde månne ge svar.)
  Jag efterlyser fortfarande vilket begrepp man bör använda som är
komplementärt till folk i Sverige "med utländsk bakgrund"! (Komplementär
betyder ung att peka ut dem som ICKE ingår i nämnd grupp.)  Frågan är om inte
"etniska svenskar" är betydligt bättre än "svenskfödd sedan minst två
generationer".

> skulle han åtminstone ha kritiserat det överdrivet alarmistiska ordvalet
 "massarbetslöshet",
> men det var å andra sidan ett ordval han själv
använde när han satt i opposition
  Jag är övertygad om att ifall sossarna sussit vid makten hade det inte varit
ett snäpp bättre - troligen sämre! Man hade säkert försökt maskera
arbetslösheten med traditionella potemkin-kulisser, som (S) alltid använt: en
massa meningslösa AMS-projekt, statistikdribblande, starta massintagning  till
typ Komvux och högskolor (där folk får dra på sig massiva studieskulder för att
läsa socialantropologi och genusteori, som är helt irrelevant för jobb och
ekonomin), fler för skattebetalarna dyra och onödiga offentligsektor-jobb, osv.
  Vi bör komma ihåg att de senaste åren har vi genomgått den största
internationella ekonomiska krisen sedan 1930-talet! Den som inbillar sig eller
försöker inbilla andra att Alliansen skapat läget saknar verklighetskontakt.
Tvärtom har Sverige förmodligen (eller tämligen säkert!) klarat sig mycket
bättre än större delen av vår omvärld.
  Vad skall man då göra åt arbetslösheten? Jag tror jag varit inne på det
tidigare och nu minns jag inte allt jag föreslog då, men det handlar om bl a:

* Öka den privata sektorn! Det är den som producerar mervärde. Den offentliga
sektorn är ju helt skattefinansierad (brukar säga att tro att det ger mervärde
är som att försöka driva en butik som skall leva på att enbart sälja till
personalen...).

* Därför bör det göras lättare att starta och driva företag. Man kan t ex sänka
arbetsgivaravgifterna och man bör absolut minska byråkratin. (Alliansen har
tyvärr helt misslyckats med att minska den statliga byråkratin kring
företagande, säger iaf småföretagarnas företrädare.) Särskilt kritiskt tror jag
detta är för små och medelstora företag.

* Ungdomsarbetslösheten borde minskas rejält om man helt tar bort
arbetsgivaravgifterna för  ungdom upp till, säg, 25 år. (Nu har man bara
halverat den. Det betyder bara att byråkratin och alla blanketter osv kring
denna skatt är kvar. Som alltid förespråkar jag att det är bättre att HELT ta
bort en skatt än att bara minska den. Den viktiga poängen är att därmed också
ta bort byråkratin omkring.)

* Man skulle f ö kunna minska arbetslösheten för dem med utländsk bakgrund
också genom att ta bort arbetsgivaravgifter för dem.

* Mer långsiktigt är det bra att satsa på mer teknik, matematik och
naturvetenskap i skola och högskola. Det är kärnämnen för konkret utveckling
(nya uppfinningar, FoU och ny teknik är värdeskapande; seminarier om
socialantropologi och genusteori är INTE det).

* Det s k jobbskatteavdraget borde läggas om till en direkt källskattesänkning.
(Jag har f ö tidigare föreslagit att kulturarbete av  olika slag bör få
skattelindring, vilket kan växlas mot det omfattande, dåliga systemet med
kommittébestämda kulturbidrag.)

*  Lägg ned allt trams om "gröna  jobb". Det har visat sig att varje "grönt
jobb" förstör 2-3 riktiga jobb, och de kan bara leva på kraftiga subventioner.

www.skriva.bravewriting.com & delta i FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014
http://www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /