[SKRIVA] Forskare: Humor kreativitetens kärna

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 7 Dec 2010 14:12:07 +0100

Jag har alltid vetat det, men nu tycks det vetenskapligt bevisat: humor
försätter hjärnan i ett särskilt arbetsläge som främjar kreativitet och
problemlösning.

http://www.nytimes.com/2010/12/07/science/07brain.html?_r=1&hpw

In a just completed study, researchers at Northwestern University found that
people were more likely to solve word puzzles with sudden insight when they
were amused, having just seen a short comedy routine.
“What we think is happening,” said Mark Beeman, a neuroscientist who conducted
the study with Karuna Subramaniam, a graduate student, “is that the humor, this
positive mood, is lowering the brain’s threshold for detecting weaker or more
remote connections” to solve puzzles.

Kreativitet handlar i mycket om att nå de oväntade associationerna, ungefär som
hjärnans neuroner har en massa kopplingar - vissa viktiga, andra mindre
viktiga. Och humor tycks sänka gränsvärdet för att kunna nyttja svaga
kopplingar.
  Dessutom tror jag alla känner till att den som har det roligt tenderar att
kunna skapa mer. Den humorlöse är mer trist och stel och tenderar att inte
komma längre än till paragraferna i instruktionsboken. T ex byråkrater i grå
kostymer har sällan varit särskilt kreativa (annat än i att hitta på nya sätt
att vara byråkratiska på - de finns en sorts destruktiv kreativitet i
det...antitesen till nyskapande).
  Själv tycker jag om att skriva noveller och texter som är iaf lätt
humoristiska, gärna med litet ordvitsar, oväntade dragningar, osv. Men humor -
det är svårt det. Och kreativitet är svårt.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----