[SKRIVA] Followship of the Tweet

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 15 Jun 2011 22:15:48 +0200

Hektiska dagar. Förutom SFJ, reklamlappar och liknande (bl a ett minifanzine
med några av mina noveller på engelska) och en hel del korrespondens innan
Eurocon, har jag också dragit igång @SFJournalen (twitterkanalen) som skall
(och redan börjat) skicka ut smånyheter från kongressen. Redan 65 Followers -
utmärkt för att bara ha kört i några dagar! Efter Eurocon har jag nog 100+ (och
det är fler än Followers som kan läsa och läser, obekant hur många).
  Det är en särskild knix att försöka få in något vettigt på 140 tecken. Man
får anv förk, droppa artiklar osv. Men samtidigt är det litet småkul.
Gränssnittet i min twittermobil är inte helt bra, så jag kör mest från
bordsdatorn. I värsta fall får jag spara en del och twittra dem på natten från
bordsdatorn (om det blir tidsbrist - det tar längre tid att twittra från
mobilen).
  Jag misstänker att Twitter faktiskt kan ha en del genomslag. Jag märker att
jag själv läser nästan allt som jag följer (det är så kort och ett ögonkast
räcker). Sedan hänger det på en själv, att man har något intressant berätta.
(Förvånansvärt många har inte det, utan säger vad de åt till frukost...) En
annan sak är att Twitter känns litet exklusivare än sådant där populistiskt
strunt som Facebook (där jag inte är med och inte planerar det heller). Jag
tror att det är en annan typ av folk som twittrar.
  Så, prova att bli Follower till @SFJournalen. (Man kan registrera konto på
www.twitter.com utan att själv twittra, bara läsa - och man kan hitta det via
Google, t ex "#eurocon2011 @SFJournalen", men det är inte lika roligt.)

--Ahrvid

Ps. Och logorutan till @SFJournalen är riktigt snygg. Gul ruta och en av mina
beaniegubbar!

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)