[SKRIVA] Fler Ajvide-filmatiseringar

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sskak@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 14 Mar 2009 17:22:13 +0100

Vi erfar att det blir fler filmer baserade på böcker av John Ajvide Lindqvist
och i regi av Tomas Alfredsson. Artikel i bl a DN:

www.dn.se/kultur-noje/film-tv/succepar-har-nytt-samarbete-i-sikte-1.816212

John Ajvide L arbetar just nu med att göra filmmanus av sin Hanteringen av de
odöda.

  - Så här i efterhand har jag fötstått att jag skriver väldigt filmiskt, säger
han till DN.

  "Låt den rätte komma in" har blivit en stor framgång, både hos publik och
kritiker. Filmen har vunnit ett dussintal filmpriser och har varit uppe på
30-bästa-listan över inkomster - i USA. (Och där är det inte lätt för utländsk
film att ta sig in!) Tomas Alfredson å sin sida har tack vare framgångarna fått
regi-erbjudanden från Hollywood, enligt DN-artikeln.

--Ahrvid

Ps. Korspostar detta även till Svenska Skräckakademien, som torde vara
intresserade av ämnet. (Och så går det ju till novellistan SKRIVA, förstås!)

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) YXSKAFTBUD,

http://www.live.com/getstarted.aspx