[SKRIVA] Re: Feministisk hysteri - igen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 11 Jan 2013 14:11:25 +0100

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> En svensk (vad annars) feminist i Norge tramsar bort sig efter en
> teateruppsättning av Thorbjörn Egners barnboksklassiker "Folk och
> rövare i Kamomilla Stad":
> http://www.svd.se/kultur/norskt-rovardrama-doms-ut_7808534.svd --
> Hennes kritik är huvudsakligen feministisk (vilket Aftonbladet -- som
> är något av en feministisk propagandacentral -- försökte att inte
> låtsas om i sin artikel igår)
  Här finns Jupithers originalartikel (på norska):

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Kardemomme-by-skader-barna-7086101.html

  Efteråt finns över 300 läsarkommentarer, de flesta negativa till artikeln.
  "Folk och rövare i Kamomilla stad" ("Kardemomme by" på norska) är en sorts
barnfantasy, en klassiker i norsk kultur, och i någon mån svensk. Jag tror inte
barn sitter och gör politiska analyser, utan de gillar en underhållande story.
Vad gäller det "politiska" påpekas i kommentarer att berättelsen egentligen
pekar på ett tämligen liberalt samhälle (typ, frihet under ansvar). Jag är f ö
högst skeptisk till att man skall sitta och skriva om gamla klassiker. Har man
synpunkter på dem kan man alltid starta en debatt (såsom med artikeln ovan) men
jag tror inte att vi får bättre förståelse av att sitta och redigera i
historien.
  Om jag inte minns fel skickades vi barn i småskolan till Dramaten och fick se
pjäsen och såvitt jag minns gillade jag den. En annan pjäs vi också fick se var
"Varför finns det så ont om Q" med Hasse & Tage! (En sorts sf-pjäs, med Tage
som går omkring med en apparat som suger upp bokstäver.) Skickar skolor
barnklasser till Dramaten nu för tiden?
  Det finns kanske inte tillräckligt politisk korrekt barndramatik att visa?
Pippi Långstrump är ju en elak kapitalist med massor av guldpengar. Emil är en
manschauvinist som plågar sin lillasyrra Ida - hissar upp henne i flggstången
och så! Karlsson på taket är en anarkist och teknikälskare, som flyger med en
propeller på ryggen, är världens bäste ångmaskinist och bedriver medicinsk
forskning om kuckelimuckmedicin. Det går inte för sig!

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)