[SKRIVA] Fem notiser om Fem berättelser

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 15 Feb 2014 19:15:58 +0100

Om novellsamlingen Fem berättelser (Olaisen/Holmesson) jag tidigare räkade*.
DAST Magazine körde min grej och har också recensioner av Kjell Genberg och
Jean Bolinder:

http://tidningenkulturen.se/artiklar/kror-mainmenu-105/gkror-mainmenu-208/16814-fotnot-till-recension

Bertil Falk har tidigare skrivit om samlingen i Tidningen Kulturen:

http://tidningenkulturen.se/artiklar/litteratur/litteraturkritik/16719-litteratur-mattias-holmesson-och-per-olaisen-fem-beraettelser

Men sedan följde han upp med en "fotnot" genom att referera till min åsikt om
"instant classic", ang novellen "Minusmördaren":

http://tidningenkulturen.se/artiklar/kror-mainmenu-105/gkror-mainmenu-208/16814-fotnot-till-recension

Det var mycket på en gång... Men jag för stå fast vid vad jag sagt. Men jag
vill också tillägga att Holmessons "Ett nytt ansikte" är stilistiskt alldeles
utmärkt.
  SF-Bokhandeln borde ta in samlingen.

--Ahrvid

Ps. "Räka" är bokdiggares slang för "recension" = "rec" = "räk" -> "räka".

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm&sistaresan /