[SKRIVA] Re: Fantastiska Diversekalendern - hela december

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 3 Dec 2014 00:47:18 +0100

Tora:
> Här kommer komplettering från min exil i Las Palmas:
> 6 december: Vernissage Textil manifest, Galleri 21, Triangeln, Malmö.
> 13-14 december: Julmarknad Caroli och St. Gertrud, med bland annat skönsång
> av Lucia, konsthantverk, böcker, bl a fantastik.
  Tackar!
  Se detta som en kalenderkomplettering, gott folk!

Jag kan ju passa på att nämna några ord om kalenderns bakgrund (och jag har
tagit upp det tidigare också). Om jag minns rätt började mitt kalenderbitande
som en del av en bokförsäljningslista jag brukade posta innan SFSF:s pubmöten
på Loch Ness för 15+ år sedan. Saken var den att jag fick många tips om events
och förde en fil om dem, så det var lika bra att dela med sig av infon.
  Boklistan klingade av men jag fortsatte med kalendern (om än ibland
oregelbundet) och sedan några år körs den som en sorts service för SKRIVA:s
medlemmar.
  Den är inte på något sätt komplett förstås (det är säkert 100-tals
kultur-etc-evenemang i Sverige varje dag! - Diversekalendern för december nu
hade  ca 90 poster...) och innehållet är aningen slumpartat. Jag försöker få
med allt jag känner till inom fantastik, med några undantag. (T ex händer
mycket vad gäller data- och rollspel men där är mina kontakter begränsade. Det
finns föreningar kring Star Trek, Harry Potter och mycket annat, men jag kan
inte hålla reda på allt det. Det är svårt t o m att hålla reda på  t ex
pubaftnar för de reguljära sf-klubbarna.)
  Sådan info kompletteras sedan med div kulturevenemang och ibland dito
vetenskap eller andra intressanta ämnen. Det kan vara bokreleaser,
författarmöten, föredrag, seminarier m m. Med enstaka undantag tar jag inte med
evenemang som har inträdesavgift.
  Jag  för löpande en "masterfil" med events jag råkar få syn på och får info
om. Ett redigerat utdrag ur masterfilen blir sedan Diversekalendern. Jag är med
på E-postinfolistorna för säkert 30+ olika kulturinstitut, organisationer och
annat som bidrar till masterfilen. Jag har dessutom en listan på 50+ olika
websidor med evenemangsinfo, som jag naturligtvis INTE kan kolla av (det skulle
ta flera timmar varannan vecka!) men inför den senaste kalendern kollade jag av
iaf ca 25 av dem. Jag håller dessutom ögonen öppna för info t ex i t idningar,
infolappar på bibliotek, affischer på stan osv. Och sedan är jag förstås
tacksam för om folk skickar info.
  Då undertecknad är huvudstadsbaserad och masterfilen i grunden är till för
min egen nyttas skull (jag besöker själv så där 2-3 evenemang som listas per
vecka; i går var jag t ex på Rumänska kultrurinstitutet) blir det mycket
Stockholm. Det kan inte hjälpas, men hör jag om något på annan ort som verkar
intressant kommer det med (t o m några få saker från övriga Norden), och här
kan tips från läsekretsen vara till stor hjälp.
  Infon är ibland sparsmakad men jag försöker att ge tillräckligt så att man
själv via Google kan hitta mer. Sökning på evenemangets namn/ämne, medverkande,
organisatör och datum bör ge träffar. Ooh det är bra att kolla uppgifter i
förväg i händelse att jag skrivit fel (kalendern skrivs under viss hast, och
det kan hända att man behöver föranmäla sig). Att ge weblänkar för varje event
skulle ungefär fördubbla tiden för kalenderns framställande, så det gör jag
inte (har jag en länk i masterlistan kommer den dock oftast med).
  Som sagt: Fantastiska Diversekalendern är en service till SKRIVA:s medlemmar,
med de begränsningar som är oundvikliga.
  Fantastiska Diversekalendern är ett litet dipp med tån i oceanen av allt som
händer och fötter.

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /