[SKRIVA] Re: Espmark om Hoffman

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 16 Sep 2013 14:32:56 +0200

Den 16 september 2013 10:42 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Akademiledamoten Kjell Espmark har skrivit en bok, kortromanen Hoffmans
> försvar, om ETA Hoffman. Aftonbladet:
>
> http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article17476108.ab

Det är intressant. Jag har bara läst en roman av Kjell Espmark, Olof
Palme-satiren "Hatet" (1995), men den visade sig inte bara vara mycket
bra utan också fantastik: Sveriges statsminister är mördad men hans
ande är fast i ett köpcenter i Stockholms innerstad, en plats för
kommersialism som är speciellt förhatligt för honom, och med den
utgångspunkten berättas om hans liv och det Sverige som till stora
delar började avsky honom.

Espmark blånekade till att romanen alls skulle ha med Palme att göra,
men det är så uppenbart att bara korkskallar (eller postmodernister)
inte genomskådade att han ljög. Jag uppfattar romanen som inte bara en
kritik mot Palmes demagogi och förmåga att skapa onödiga motsättningar
i samhället, utan om vänsterrörelsens avarter överhuvudtaget. Och nu
har vi ett samhälle där vänstern och högern är lika goda kålsupare när
det gäller demagogi och hatretorik. Och där en hycklande överklass är
förfinad nog att ta sig för bröstet och få dåndimpen när deras skola
Lundsberg stängs p.g.a. dess våldskultur.