[SKRIVA] Ekot av Big Bang

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 21 May 2014 16:19:45 +0200

Jag var i går på Nobelmuseet i Stockholm, där man hade föredrag om "Ekot från
Big Bang". Det var Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik Uppsala
Universitet, Olov Amelin, Museichef Nobelmuseet och Joanna Rose,
vetenskapsjournalist Forskning och Framsteg. UD pratade mest. OA gav litet
vetenskapshistorisk bakgrund när det gäller kosmologi och astronomi. JR ställde
en del frågor, vilket publiken också fick göra.
  Jag skall inte dra hela kosmologins historik (som vi fick delar av under
kvällen) men det som hänt är att astronomer vid Sydpolen där luften är som
Asimovs prosa (ren och klar) genom att mäta polariseringen i
bakgrundsstrålningen hittat mönster i vars virvlar man hittar tecken på
gravitationsvågor.
  Det har yttrats tvivelsmål om rönen (pga att man kanske inte tagit hänsyn
till stoftmoln i VIntergatan), men Ulf D berättade att vi inom årets slut
Kommer Att Veta. Det finns en satellit vid namn Planck som noga mätt
bakgrundsstrålningen. All dess data är inte analyserad ännu, men man kommer nu
att analysera dess data för att se om rönen om gravitationsvågor kan bekräftas.
  Professor Danielsson hade en annan intressant sak att berätta. Enligt hans
åsikt - och han menar att många håller med honom - bör Big Bang (ett begrepp
som myntades av Fred Hoyle f ö) inte definieras som själva "explosionen" av
uratomen eller vad det var, utan som ett senare ögonblick då energi och materia
skapades. Innan dess skedde bara en "tom" expansion av rummet, kallat
Inflattionen. Den gamla synen står i de flesta textböcker (Big Bang = själva
första ögonblicket) men kanske kommer Ulf D:s åsikt (Inflationen -> Big Bang ->
Universum) att ta över? Blir värt att följa, liksom rönen från
Planck-satellitens data.
  Gravitationsvågor har teoretiskt förutsagts men aldrig observerats, bl a för
att de är så svaga. Jorden i sin bana kring solen sänder ut en gravitationsvåg
på blott 60 Watt, t ex.
  Bakgrundsstrålningens (mycket små) variationer är en effekt av
kvantfluktuationer under Inflationen. Ett tag efter Big Bang var universum för
tätt för att vara genomskinligt, så vi kan bara se resultatet när universum
blev genomskinligt, i form av bakgrundsstrålningen. Men gravitationsvågorna
tränger s a s igenom detta och kan indirekt ge oss en blick in i de allra
första ögonblicken under Inflationen.
  Under publikfrågorna undrade jag *hur* man kan se gravitationsvågorna i
bakgrundsstrålningens polarisering?
  Det var litet tekniskt och svårt att förklara, svarade Ulf D. Det handlar om
att polariseringen finns i virvlar som ser ut på ett sådant sätt att de
teoretiskt sett bara kan ha skapats av gravitationsvågor. Under Big Bang spreds
stötvågor ("ljudvågor" kallas de ibland) som också kan bilda virvlar, men de
måste se ut på ett annat sätt. "Ljudvågor" kan inte bryta mot "spegelgeometri",
men det kan gravitationsvågor.
  Jag är inte säker på att jag riktigt förstod svaret, men får väl läsa på.
  Intressant var det iaf i Nobelmuseets fullsatta (säkert 75 pers) mini-aula,
och jag har bara berättat en mindre del av förmedlade klokskaper. Man har det
trångt där i Börshuset och får snart en ny, större byggnad på Blasieholmen.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /