[SKRIVA] Re: Efterlyser gammal novellsamling

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 12 Jun 2011 04:51:17 +0200

From: pebbles@xxxxxxxxx
> När jag var ung läste jag en novellsamling som jag lånat på biblioteket. Den
> var lysande och jag skulle gärna vilja läsa om den igen. Men jag har ingen
> aning om vem som skrivit vad eller vad den heter. Jag kommer ihåg två
> noveller. Den ena handlade om några forskare som hamnade på en planet utan
> liv, men med massor av träd som de till slut förstod hängde ihop som en
> jättehjärna. Den andra handlade om två gruvarbetare (tror jag) som fick
> tillsänt hjälp av ett gäng klonade övermänniskor som inte brydde sig ett
> [...]
  Sf-antologier har varait ganska sällsynta i Sverige, så jag har inget
definitivt svar. Men några förslag. Är det riktigt gamla saker (men de kan ha
funnits kvar länge på bibliotek) kan det ha varit någon av antologierna
Morgondagens äventyr eller Raketmännen från jorden. Men mer troligt är att det
var någon av Sam J Lundwalls antologier kallade Det hände i morgon. Han gjorde
en lång serie av dessa - och de var i princip bara återtryck från hans eget
Jules Verne Magasinet. Den antologi-serien var relativt frekvent och vanlig ett
tag, så statistiskt bör det ha varit den.
  Novellen om en planet med en massa träd påminner vagt om något AE Van Vogt
kan ha skrivit.

--Ahrvid

Ps. Och som sagt, alla: den som störs av pseudonymtramsare behöver bara välja
meddelandet i klickrutan och flytta det till Skräppost. Efter ett tag flyttas
allt från denne automatiskt dit. Enkelt. (Man kan också göra skräpfilter
manuellt. Kolla hjälpfiler.)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!