[SKRIVA] Edelfeldts nya också hyllad

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 2 Sep 2008 14:54:26 +0200 (CEST)

Det är inte bara Erik Andersson bland gammalt skiffyfolk som nyligen kommit ut
igen och fått goda räkor. Inger Edelfeldt har fått lysande recensioner för sin
nya sagosamling Namnbrunnen. Det finns en miniintervju med henne i Aftonbladet
31/8. Utdrag:

  "Varför behöver vuxna sagor?
  - ...för mig och många andra kan sagor förutom att ge en läsupplevelse, vara
symboldraman som hjälper oss att bearbeta svåra känslor eller få syn på sådant
vi trängt bort ... De ger en chans att få syn på saker på ett annat håll än det
vanliga...
  Vilken är den viktigaste ingrediensen i en saga?
  - Att den "känns magisk" utan att man riktigt kan förklara varför. Då har
den rötter i det undermedvetna - eller det kollektiva undermedvetna, om man
vill använda den termen."

--Ahrvid

(IE gick faktiskt i mitt gymnasium på 70-talet! Någon klass ovanför min klass.
I montrar i en av hallarna kunde man se en del av hennes tidiga tavlor
utställda, som jag har för mig att hon utförde som sitt specialarbete.)