[SKRIVA] Drougges och medförfattares bok-release

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>, <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 23 Jun 2011 21:44:33 +0200

Jag var på en bok-release för förlaget Hydra, som utgivit den samskrivna
romanen Karriärkvinnans dotter med Unni Drougge som initiativtagare och en
sorts redaktör. (Det slog mig att titeln mycket väl kan anspela på Strindbergs
Tjänstekvinnans son.) Träffade där bl a Pebbles, som är på SKRIVA, och Maria
från siten 1av3 (som handlar om skrivande). Man bjöd på litet öl och solen hade
brutit igenom regnmolnen. 50-talet pers samlades (bland dem Ylva Maria
Thompson, känd från sex-TV) och efter ett tag ställde sig Unni upp och
presenterade projektet.
Hon hade börjat skriva på en roman som hon inte tyckte hon kom vidare med. Då
fick hon förslaget att lägga upp det på en site (som kom att heta
Kissthefuture) och be andra om hjälp att fortsätta. Drougge har ö h t varit
väldigt intresserad av nätet. Hon har skänkt bort fria versioner av sina böcker
och engagerat sig i Piratpartiet (på vars valmöten jag träffat henne tidigare).
Till hennes förvåning blev folk intresserade och började skriva. En grupp på
åtta personer (alla utom en var på bok-releasen) och skrev olika förslag till
fortsättningar. Man diskuterade förslag fram och tillbaka, skrev mer, hade
redaktionsmöten osv. Ungefär som en strukturerad "kedjeroman", kunde man säga.
Ytterligare en av författarna ställde sig också upp och berättade om arbetet
(missade hans namn) och sedan blev det gruppfotografering. Unni Drougge kallde
det ett "unikt projekt - kanske i hela världen" (jag kan varken säga för eller
emot, men "strukturerat samskrivna romaner" har månne förekommit tidigare").
Boken handlar om en framgångsrik karriärkvinna vars dotter drabbas av anorexi
och tråkigheter. Alla medförfattare donerade sina royalties till en förening
mot anorexi och bulimi.
Jag pratade en hel del med Maria och Pebbles. Fick skildrat vad de skrev på
(Pebbles petar på en släktbibliografi och Maria skriver dikter) och jag
berättade om Mord på månen och nyss timade Eurocon. Vi pratade om
förlagsbranschen, E-böcker och annat. Snattrade även med en del andra och fick
iväg ett par tweets (twitter-msg) om det hela.
Kul.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an SFJournalen Twitter Follower for all the latest news
in short form&! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy, kultur
(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj:subscribe ) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på Månen, http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang&: "Stor förnöjelse...
Jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö framtidsmilj / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP, DN NoN 00.02.07