[SKRIVA] Drama på Dramaten

  • From: "Göran Ivarsson" <ivarsson.g@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 12 Jun 2008 13:45:14 +0200

(Jag hoppas att det är ok att kommentera aktuella händelser. När jag
kollade arkivet så såg jag att andra har gjort det, så gissar att det
är ok. För övrigt, tack för tipset, Ahrvid. Nu har det klarnat en del
kring vad som pågår här egentligen.)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=778752

Det går dåligt för Dramaten... Inte nog med att man tappar både
besökare och skådespelare, det har nu även framkommit att man myglar
med biljetterna för att dölja krisen.
Det fungerar så att man ger ut ett stort antal fribiljetter och s k
tredjeradsbiljetter (En slags säsongskort) där varje biljett räknas
oavsett om ägaren av biljetten ser pjäsen eller inte! Fribiljetter
delas ut på löpande band till den s k kultureliten och andra lyckligt
lottade. Enligt artikeln har vissa ur denna "kulturelit" vant sig vid
att gå gratis på teater. Ett av de teaterombud som hämtar ut biljetter
lär t o m ha sagt "Nu ska jag ha mina 50 biljetter, och fria ska de
vara!"
 Jag frågar mig självklart varför man inte utrustar vaktmästaren som
river biljetten med ett räkneur så att man får klarhet i hur många
besökare som egentligen frekventerar varje pjäs.

Undrar hur Dramaten och andra "fina" konstinstutitioner skulle klara
sig om det massiva kulturstöd de får ut varje månad skulle dras in
helt och hållet...

--
Göran II