[SKRIVA] Den svarta svanen flyger?

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 4 Apr 2013 03:42:11 +0200

När jag växte upp på 70- och 80-talen diskuterades möjligheterna för
kärnvapenkrig ständigt i media, möjligheten var en realitet. De sista 20-25
åren och efter Berlinmurens fall har det försvunnit från den politiska
dagsordningen; nästan som om den teoretiska möjligheten för kärnvapenkrig
har förpassats till historiearkiven.
Såvitt jag kan se har experter de senaste dagarna mest varit ute efter att
lugna ned stämningen och dämpa oron angående Nordkorea, snarare än att tala
sanning -- men jag börjar undra om det inte också finns en rejäl naivitet
här. Det låter som om Nordkorea knappt skulle ha kärnvapen, när vi vet att
de helt enkelt har det (
http://en.wikipedia.org/wiki/2013_North_Korean_nuclear_test) -- och i alla
händelser så ska de inte ha långdistansrobotar som kan sända kärnladdningar
längre sträckor. Och här talar man inte så noga om det faktum att de ändå
utan problem skulle kunna ställa till förödelse med en kärnvapenattack mot
Sydkorea... Och vi *vet* faktiskt inte om Nordkorea saknar dessa
långdistansrobotar. I synnerhet kan vi inte utgå ifrån det bara för att
expertkommentatorerna försäkrar det.

I en tid då vi trodde att kärnvapenkrig var mer avlägset än någonsin efter
Andra världskrigets slut, ska vi bli tagna på sängen ifall det verkligen
sker? Jag går på Nassim Nicolas Talebs linje i den moderna klassikern "The
Black Swan" och blundar inte för det oväntade eller osannolika. Tvärtom är
det ofta just dessa "svarta svanar" som påverkar världshistoriens
utveckling mest. Ingen förutsåg 911, efter det har världen inte varit sig
lik. Något liknande *kan* ske nu. Och vi kan bara hoppas att det inte blir
så.

/ Rickard