[SKRIVA] Datorfix

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 28 Jan 2008 11:28:46 +0100

Poff! Crackel! Smoke! Så var det dags att fixa med datorn.
Jag vill understryka att denna skildring *inte* utgör klagomål på något alls. Datorstrulet som dök upp är fixat. Så det så. Jämte när i urtiden min BBS-dators disk började låta som en skördetröska (och därefter gav upp) eller ett expansionskort bokstavligen rök, hör nog nattens datorstrul till det värsta. (Efternetkortet som gav upp för ett par år sedan, och ytterligare en hårddiskkrasch dessförinnan gav inga special effects ifrån sig.)
  Poff! Crackel! Så lät det. Maskinen slockade. Och så kom en rökpuff.
Jag visste ju vad det var. Kraftaggregatet hade gått. Och det var därifrån rökpuffen kom också. Jag har haft problem med det i kanske 1,5 månad. Datorn började låsa sig efter ca en halvtimmes körning. Jag såg att kraftaggregatets (med transformatorn, där strömmen går in) fläkt var trasig. Antagligen berodde låsningarna på överhettning. Vanligen brukar man kunna fixa det genom att röra på fläkten, ev olja litet, men denna fläkt satt fast alternativt var mycket trög att röra. Förmodligen hade damm kommit in i lagren; fläkten gick inte att få igång. Så vad jag gjort de senaste veckorna är att köra datorn "nedcabbad", dvs med losstagen kåpa, för att få kylning utan kraftaggregatfläkt. (Fläkten på CPU:n funkade, och det var bra.) Antagligen var kraftaggregatet i sämre skick än jag trodde, för det sade som sagt poff och crackel och kom rök. Om jag får tippa samlades det damm i aggregatet (utan fläkt blåses det inte kontinuerligt bort) och så blev det en kortslutning eller något.

Jag har ett par reservaggregat, men a) inget som det verkade i rätt fysisk storlek, och b) datorn är trångt konstruerad vad gäller kraftaggregatplaceringen (för att komma åt måste man lirka loss en bakplatta som är djävulusiskt placerad), och c) jag hade i alla fall en reservdator med i stort sett samma prestanda. Så för istället för att byta kraftaggregat flyttade jag diskarna (tre inkl en CD/DVD-spelare) till reservmaskinen. Startade. Allt gick igång perfekt från början. Det blev litet "searching for new hardware" vid bootning, men det gick igenom - utom på en punkt. Just det! Den nya burken har ett *annat* Ethernetkort. Istället för att börja leta drivrutin till vaddetnuärförkort, var det förstås enklare att ta den pajade datorns nätverkskort och sätta in den i den nya. Skriva, skruva igen. (Dessa disk- och kortomplaceringar tog kanske 20 minuter, jämfört med många timmar för att attackera bakplattan och byta aggregat.) Nu funkade allt perfekt. Jag kom t o m ut på Bandhundsbolagets nät utan en enda ominstallation av någonting. Den gamla datorn sparar jag för reservdelsbruk. Jag tippar att allt i den funkar om den får ny kraftenhet bara. Sensmoral? Tja, det går att köra nedcabbat (jag har gjort det förr), *men* damm som annars blåses bort kan samlas och ge problem. Och en annan sensmoral: man får tänka ett steg till - istället för att byta den del som är sönder kan man flytta essentiella delar till en fungerande enhet.

Medan jag ändå har er på tråden.
Jag har vaga misstankar om att jag kan ha fått någon elak och dolsk trojan. Mina sökarprogram rapporterar inget, men det finns dolska eländeshistorier som försöker dölja sig. Jag har försökt ominstallera trojansökarprogram, men får ingen träff. Antingen är min misstanke fel, eller så döljer sig en ev trojan omedelbart vid försök att överlista. Är det någon som har bra tips om bra jaktmetoder på trojaner som försöker gömma sig? Det bör vara något relativt enkelt, som *inte* inkluderar att skruva med diskar. (Annars kan man ju alltid sätta in en ny disk, sätta andra disken som d:-disk, boota från nya disken och söka på d: . Men det låter för jobbigt - jag är bra på att skruva i datorer, men jag *avskyr* att göra det.) Jag ger dock f n inte dessa misstankar någon prioritet. Tips är dock av nytta!

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Gå med på SKRIVA! http://www.skriva.bravewriting.com
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).