[SKRIVA] Re: Bookmooch och Bookcrossing

  • From: "Olof Bjarnason" <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 3 Nov 2008 15:27:34 +0100

Jag skapade konto på Bookmooch igår, men eftersom jag vid snabb
genomgång i hyllan fiskade ut tre böcker på svenska och de inte
hittades i Amazons' ISBN-databas - och jag därför var tvungen att
fylla i saker som vikt i gram - gav jag upp. Så våg behöver man som
svensk! [not: förmodligen räcker en vanlig matlagningsvåg, det har
säkert att göra med portofrågan att de vill ha vikt i gram ... men
gränser drar jag vid om jag blir tvungen att fota/lägga upp bilder på
framsidan också! vad jag förstod fanns inget sådant krav dock!]

Får se om jag finner ork att göra det vid senare tillfälle. Det är ju
ganska attraktivt att så att säga "boka böcker" och få dem gratis,
sånär som på porto.

Bookcrossing verkar populär, ja .. fast mer i staterna än Sverige. Och
på kontinenten. Såg dock att någon entusiast lämnat 15(!) böcker
någonstans i Höör i Skåne! Dessutom verkar Bookcrossing vara lite
äventyrligare än Bookmooch. Bookcrossing "slarvar bort" en hel del
böcker också verkar det som, det var väldigt många jag bokjournaler
som bara innehäll en notering (man kan ju gissa att många bara slängs
när de lämnas på offentliga platser).