[SKRIVA] "Bokförlag letar talanger på nätet"

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 1 Feb 2009 14:54:38 +0100

25/1 hade SvD en större artikel om den nya trenden att bokförlag "letar
talanger på nätet". Tyvärr tycks artikeln inte finnas på SvD:s hemsida, men
några sammanfattande ord kan jag alltid stå till tjänst med.
  Artikeln skriver bl a om siterna Kapitel1.se och Bonnierlyrik.se. Kapitel1
har jag tidigare behandlat p ålistan (en site där nya förf kan skicka in verk,
som sedan bedöms av publiken - Idol på nätet, ungefär). Bonnierlyrik inriktar
sig som namnet antyder på...dikter. Dock är den senare siten just nu nere för
omgörning, men den skall öppna senare i vår igen.
  Lönar det sig, frågar SvD?
  - För eller senare hittar vi en storsäljare. Då kommer det att betala sig,
säger Ola Lauritzson som ligger bakom Kapitel1 tillsammans med bl a
Piratförlaget.
  Kapitel1 skall ha en särskild tävling i februari (mer om det separat).
  Ordfront anges vara på gång att starta en digital mötesplats för författande.
Det amerikanska förlaget Harper Collins anges som en pionjär inom området, då
man startade sin site Authonomy.com (som jag skrivit om på SKRIVA, vill jag
minnas) - redan 2007.
  Då hade SKRIVA varit igång i tio år...

ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP!
More than messages–check out the rest of the Windows Live™.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/-----