[SKRIVA] Re: Bisarrt om bombmannen

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 21 Jun 2014 21:52:55 +0200

Pia:
  Om mannen blivit anhållen (vilket är troligt) är det inte offentlig handling
och därför har inget kommit ut. Det är först när han blir häktad det blir
offentligt, inkl hans identitet (eftersom häktningsframställan görs inför
domstol). Även om mannen är störd i skallen blir det något slag av
domstolsförhandling, för domstol måste bestämma om han skall överlämnas till
rättspykiatrisk utredning - polis och åklagare kan inte på eget bevåg skicka
honom till något slag av psykiatri direkt.
  Förr i tiden had de större tidningarna "kontakter" de odlade inom polisen och
enskilda polismän brukade tjäna små dusörer på att ringa och läcka uppgifter
till sina tidningskontakter. Jag har fått för mig att det systemet är mindre
vanligt nu. Tidningarna ahr blivit mer aggressiva i sin bevakning och polisen
har tightat till sina rutiner.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /