[SKRIVA] Bertil Falk och Frank Heller-sällskapet (var: Lundsberg)

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 30 Aug 2013 17:58:35 +0200

Bertil Falk:

Jag svarade:
> Vad hände?

Det handlar rimligtvis om detta:
http://www.tidningenkulturen.se/artiklar/portr-mainmenu-51/riga-portr-mainmenu-100
Där skriver Bertil Falk följande egentligen helt okontroversiella
text, om Frank Heller, deckare och "problemlösarmaskiner":

"Den svensk som enligt min åsikt lyckats bäst med att åstadkomma en
problemlösare skräddarsydd för serieproduktion är Frank Heller med det
freudianska originalet doktor Joseph Zimmertür, bosatt på Heerengracht
124 i Amsterdam mitt emot en av stadens berömda kanaler. Zimmertür
debuterade 1926, dels i Svenska Dagbladet och Bonniers Veckotidning
och dels i novellboken ”Doktor Z.” Doktor Zimmertür är en holländsk
jude, psykoanalytiker och drömtydare.

Zimmertür är kalkerad på den schablonmässiga bilden av en europeisk
jude i början av 1900-talet, en stereotyp om utseende och beteende som
i sig självt var en ren karikatyr, men som fortfarande ligger och
molar i mångas föreställningsvärld. Den kroknäste juden är en myt som
tar lång tid på sig att försvinna.

Men Frank Heller har med avstamp i dessa klichéer som var
allenarådande under första halvan av 1900-talet skapat den generöse
doktor Zimmertür, en sympatisk krumelur som både är enstöring och
sällskapsmänniska, en gestalt som har humor, klassisk bildning och
självironi. Samt en svindlande förmåga att lösa problem."