[SKRIVA] Baltcon 2009

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx, sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 10 Apr 2008 02:21:45 +0200 (CEST)

Jag skall försöka fatta ett komplicerat ärende kort.
  Det är snart Baltcon, kombinerat med Lituanicon (info: http://lituanicon.
minifilmai.lt/en/indexen.php ).
  Då får jag plötsligt ett meddelande om att ryssarna är intresserade av
Baltconen 2009, att samarrangeras med Interpresscon i S:t Petersburg (en av de
större ryska conerna, som lär vara välarrangerad).
  Problemet är att enligt rotationsreglerna skall Baltconen 2009 vara i
"västzonen".
  Om finnarna bara vill, skulle det troligen bli som en del av Finncon. Får
ryssarna Baltconen istället blir de förfördelade.
  Å andra sidan är det alltid roligare om Baltconen är hos en värd som *vill*
ha den, snarare än att den blir ett påhäng rymdkatten släpat in. Och Baltcon-
konstitutionen (del 2.5) kan tolkas som att Baltcons "board" är om inget
ordinarie anbud inkommit (det har det ej) fri att lägga conen var de vill.
  Och så är frågan: var det någon *svensk* conarrangör för 2009 som funderade
på att även vara Baltcon? (Det kunde komplicera än mer, men man är välkommen
att anmäla intresse! Kanske kan saken diskuteras på Åcon?; jag hoppas iaf
innerligt att kunna komma.)
  Ett mail i ärendet har gått ut till alla berörda parter (förra årets och
årets Baltcon, finska fans och ryssarnas representant, som faktiskt dock är
ukrainare).

--Ahrvid Engholm (Baltcons "board", vald 2007 i Köpenhamn på två år)

Ps. Vill någon veta mer eller har frågor kan jag försöka förklara.