[SKRIVA] Re: Att tala i egen sak

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 13 Apr 2013 15:20:30 +0200

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Jag skrev att högerextremism och högerextrema idéer har blivit
> "normaliserade". Denna extremism sticker upp sitt tryne i snart sagt varje
> öppet forum på internet, och exempelvis du bryr dig inte längre särskilt
> mycket om vilka extrema slipprigheter och omskrivningar som frodas på ditt
> favorittillhåll Flashback.
  Flashback är långt ifrån något "favorittillhåll". Jag gluttar där kanske 1-2
ggr/mån och tror aldrig jag skrivit inlägg där (undantaget att någon gång per
år posta info om Fantastiknovelltävlingen, i de litterära forum som trots allt
finns).
  Att extremnationalism dyker upp på Internet är en effekt av att Internet helt
enkelt finns. Att det dyker upp många inlägg av den lilla gruppen
extremnationalister är en effekt av att de är fanatiker (det är s a s implicit
i begreppet "extrem"). Men samma typer fanns för 25 år sedan, 35 år sedan, osv.
Det är bara det att man såg dem mindre, då Internet inte var allmängods (så de
fick trycka flygblad istället, utge pamfletter, hålla möten IRL istf på nätet,
osv).

> Diskussionsforum missbrukas som propagandakanaler, och de flesta användare
> som inte delar denna svinstia till världssyn som extremisterna målar upp,
> förstår eller reflekterar inte ens över hur perverterad situationen är.
  Men uppfattning om yttrandefrihet är att slik också naturligtvis måste få
användas för propaganda. I en öppen debatt kommer de som har knäppa åsikter att
förlora. Som sagt tror jag inte på att sådana typer kommer att nå särskilt
mycket längre. Deras solkiga extremnationalism är faktiskt väldigt mycket
svagare än den allmänna, mycket starkare trenden för internationalisering
(globalisering).

> Dessa sunda användare, som ofta inte ens är myndiga, fortsätter att traggla
> och trampa vatten med sina motargument, som om politiska extremister och
> propagandister någonsin varit intresserade av sant, rätt och riktigt.
> Följden blir bara att de sunda användarna tröttas ut och avtrubbas, om de
> inte än värre tar intryck av "argumenten".
  1) Jag menar att sådana idioters tragglande i hög grad fungerar som
mot-propaganda. Vettigt folk som ev råkar förvilla sig till sådana ställen ser
att det är haverister. De avslöjar sig själva. Man behöver inte
mot-argumentera. De röjer sig och skämmer ut sig av sig själva.
  2) Sådana forum och trådar där extremnationalister babblar tenderar att ha en
publik av samma skrot och korn. De sitter helt enkelt och predikar för
kyrkokören, som det heter. De kan pladdra hur mycket de vill, men de når inte
ut - de når de egna, mest.
  3) Men det finns ändå ett värde i att de får skämma ut sig i sin
ointelligens, ty det fungerar som en säkerhetsventil. Den som får skriva av sig
i något korkat forum lär bli mindre benägen att ägna energin åt annat.

> Viss reglering måste ske, eftersom också internet missbrukas.
  Det är ett missbruk som är mostly harmless, för att citera D Adams. (Se t ex
1-3) ovan.) Det skall inte vara mer reglering av Internet, och viss reglering
bör rullas tillbaka. (T ex FRAs massavlyssning av svenskars E-kommunikation!
Det är ett tilltag med *enorm* skadepotential, rent DDR-beteende.)
  Vi bör betänka att om vi får "mer reglering av Internet" kommer åsikter som
är i den politiska värmen, det s k Politiskt Korrekta, att gynnas (helt i
enlighet med vad de som har agendasättarprivilegierna önskar) och kritik mot
det kommer att kväsas. Skall vi kväsa dumskallars möjligheter att i udda forum
uttrycka extremnationalism (mestadels för varandra och mostly harmless) får vi
på köpet att kritik stoppas mot feminism, mot klimattalarmism, osv.

> Men jag slår
> fast att yttrandefriheten är större än någonsin, och det går inte att
> hejda.
  Som sagt, det beror på att Internet finns, men iom att Internet finns - ser
vi också *hoten* mot nätkommunikation. Det är reella hot, de är många, och de
kommer från politiker och dem som haft problemdefinitionsprivilegiet. FRAs
massavlyssning har jag redan nämnt. Här ett annat exempel:

http://henrikalexandersson.blogspot.se/2013/03/tokfeminism-pa-eu-niva.html

  Jag har för mig att det röstades ned, men *nästa* gång liknande dyker upp kan
vi inte vara så säkra. Jag nämnde att FRA:s massavlyssning har enorm
skadepotential. Så här kan det gå till. I någon framtid blir det förbjudet att
kritisera feminism (se länken ovan). Regeringen kommer då med några halvkvävda
visor som låter "bra" (t ex "vi måste stoppa den omfattande brottslighetenpå
Internet") och uppdrar åt FRA att leta fram alla som kritiserar feminism.
  Tablå.
  Staten skall inte ha tillgång till medborgares kommunikation på bred basis.
Punkt.

> Jag finner ingen som helst anledning att tro att yttrandefriheten är
> "hotad"; det kommer aldrig igen att bli som på 80-talet och tidigare.
  Det finns som tur är motkrafter, i form av idealistiska hackare och tekniker,
som skapar kryptering, säkra VPNs o dyl. Men om de lyckas hålla nätet
någorlunda fritt är det *inte* tack vara politiker och de agendapriviligierade,
utan *trots* dessa.
  Taktiken från den politiska överheten är att smyga igenom inskränknkingar
steg för steg. Litet i taget, och varje gång med floskliga motiveringar som
låter "bra". Du, Rickard, talar om några virrpannor som predikar för sig själva
som Internets "mörka sida". Men den mörka sidan är de extremt omfattande
möjligheterna för övervakning, hot mot den personliga integriteten, regleringar
m m som datortekniken ger.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for all
the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,
fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra
historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs
även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi -
finns bl a på SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081454 /