[SKRIVA] Apokalypsen i Riga

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 24 Nov 2013 10:24:46 +0100

I serierna om Asterix är man i den lilla galliska byn rädd för att himlen skall
ramla ned. Det hände i Riga. Hittills har 54 döda hittats i rasmassorna (men
omkring 10 till kan finnas kvar där). Det är en oerhörd katastrof för vårt
baltiska grannland.  Jag har googlat runt litet och arkitekterna och
byggbolaget bakom stormarknaden Maxima (en kedja som är litauiskägd) menar att
de inte gjort något fel. Specifikationerna för konstruktionen verkar ha följts.
Man gjorde t o m en inspektion tisdagen innan katastrofen och allt verkade i
sin ordning. Materialet på taket (man höll på att anlägga en sorts park med en
lekplats) skall med god marginal ha underskridit vad taket skall tåla.
  Lettlands president har utlyst tre dagars landssorg och anser att katastrofen
skall utredas som mord.
  Jag ser två möjliga orsaker till byggnadskollapsen: byggfusk och korruption
eller beräkningsfel.

  Arkitekter och byggingenjörer kan räkna fel. Någon liten faktor i
beräkningarna som underskattats. Men med ett så stort byggprojekt, bör man inte
ha dubbelkollat allt?

  Eller så har det fuskats under byggandet. Sämre, svagare, billigare material
och så kan man stoppa mellanskillnaden i egen ficka. Och när inspektörer
kommer, ett litet kuvert för att de skall se mellan fingrarna. Om ariktekterna
räknat rätt är det bara något slag av byggfusk som återstår.

  Det lär väl visa sig i utredningen. Jag skulle inte bli förvånad om en lokal
maffia varit inblandad.

  Och resultatet, kanske uppemot 65 döda.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /