[SKRIVA] Ang: Re: Ang: Re: LON i Vi

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 10 Oct 2008 20:25:07 +0200 (CEST)

Från: jonljunggren@xxxxxxxxx
>Ja, det låter riktigt/rimligt; vi är en editor som finns i UNIX/LINUX. Funkar
> Linux/Unix/Mac (som ju är UNIX nuförtiden). Vill man veta mer om vi -
editorn
> så kan man kolla tex http://www.computerhope.com/unix/uvi.htm.
  Ibland känner jag för att vara undervisande. (Och det här jag säger riktas
inte till eller gäller dig, ej heller i alla fall rätt många på SKRIVA. Men *en
del* kanske inte vet.)
  Jo, en "editor", för den som undrar, är alltså inte bara en redaktör på en
engelskspråkig tidning (el dito förlag). Så kallas också en särskild sorts
ordbehandlare, som i motsats till andra ordbehandlare producerar "ren text",
dvs bara ASCII och andra vanliga tecken, utan att stoppa in styrtecken för
layout och annat i texten. Editorer har man bl a för att skriva källkod till
program; får sådan text en massa irrelevanta styrtecken i sig blir kompilatorn
eller interpretatorn tokig.
  Och Vi är namnet på en sådan editor för Unix- och Linux-miljön (såsom redan
framgått).
  Själv har jag vid de få tillfällen jag behövt en editor (och det har främst
varit i DOS-läge, under Windows) ofta använt en simplistisk liten sak som
kallas SPCS Ed (20 år gammal, från Scandinavian PC Systems). Jag började köra
den när den var ny, och har inte sett skäl att byta. Det spelar ingen roll vad
man kör, bara man själv är nöjd med den editor man har. (Och jag har kört andra
editorer också. Jag körde en som hette Aurora, en gång när jag behövde en
editor som kunde ta in enormt stora filer. Även andra har jag provat.)