[SKRIVA] And "dåliga" författare: HS Keeler

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 14 Jan 2011 16:38:31 +0100

Jag skrev tidigare om "dåliga" författare. En sådan grupp är ju författare som
gör formella fel, skriver löjeväckande osv. (Grupp 1.) Personligen tycker jag
att sådant kan vara oerhört roligt och givande att läsa - det är så "dåligt att
det blir bra".
  En av de författare som kan rekommenderas i sammanhanget är den oförliknelige
Harry Stephen Keeler. Av Martin Kristenson på numera insomnade Kapten Stofil
(som skrivit om Keeler) fick jag nedanstående två tips:

http://www.trickcoin.net/2010/10/harry-stephen-keeler-audiobook.html
(Keeler som ljudbok!)

http://bit.ly/g2Kn0k
-- The Top Ten Tweets from the Tweet Like Keeler Competition
-- A short story by H. S. Keeler and another by O. O. Orange (who is he?)
-- Exciting Keeleroid developments around the globe
-- Letters from Paulin, Paulin, and more
-- Photos of flappers! Wheeee!
(Det nya numret av Keeler-sällskapets - ett sådant finns! - E-nyhetsblad.)
  En hel del av Keeler finns numera att läsa gratis på nätet (sök vidare från
länkarna ovan). Den som David Nessle kallat "Världens konstigaste författare"
(se http://www.kaptenstofil.net/stupido/keeler.php ) utmärkte sig framför allt
genom sina fullständigt bisarra sätt att lägga upp historierna. Det var inte
bara så att hans intriger var en enda lång rad av helt osannolika
sammanträffanden (som ändå knyts ihop i slutet) det var också det att han
befolkade romanerna med den ena konstigheten efter den andra. Från Davids
artikel:

"Keelers val av tematik är helt och hållet kongenialt med han övriga estetik:
Han sysselsätter sig mycket med rasfrågor, och framförallt blandäktenskap
mellan svarta och asiater grasserar i hans böcker. The Case of the Crazy Corpse
börjar med att man fiskar upp en kropp ur Lake Michigan som visar sig bestå av
en asiatisk kvinnas underkropp som klistrats fast vid en svart mans överkropp
med hjälp av grönt gummiklister, ett ovanligt drastiskt exempel på Keelers
integreringspolitik (Keeler har skrivit en annan bok som heter The Case of the
Transposed Legs, som förefaller ha en liknande inriktning). Ett annat vanligt
inslag är bordeller där alla kvinnor är vanskapta, till exempel puckelryggiga,
hårbevuxna och polydaktyliska (har sju fingrar på varje hand). Men Keelers
favoritbesatthet är nog kranier, gärna i samband med trepanering, de dyker upp
i bok efter bok som fokuspunkter för hela intrigen."

--Ahrvid

Ps. Jag har läst en Keeler-bok, Jagad genom Chicago, och den ÄR så konstig som
beskrivits. Men det lär vara en av hans mest konventionella romaner...

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----