[SKRIVA] Alternativhistoria om Sverige under nassar

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 15 Dec 2014 12:13:45 +0100

DN skriver om Tony Samuelsson, som kommit
 ut med en alternativhistoria, Kafkapaviljongen, om ett alternativt
Sverige under nazismen:
http://www.dn.se/kultur-noje/nar-sverige-blev-ett-naziland/

"I den nya romanen har han inte bara varvat två tidsåldrar: ett
svenskt och framförallt Stockholmskt 1940-tal och 1970-tal.
”Kafkapaviljongen” är dessutom en kontrafaktiskt berättelse. Ett ”tänk  om”-
scenario där en speciell, fiktiv faktor, vrider historien åt ett annat,
skrämmande håll.
–  Jag läste ”Heder och samvete” av Maria-Pia Boëthius, en bok om andra
världskriget där hon visar att det fanns en svensk maktelit som bäddade
för ett fascistiskt makt­övertagande i Sverige, berättar Tony Samuelsson
 när vi stigit in i hans eget hus i vacker dalastil."

Ett par synpunkter:

 1) Jag är inte förtjust i termen "kontrafaktisk". Inom sf-genren har
sådant skrivits i hundratals år och kallas "alternate history" (eller
"alternativhistoria" som man kan säga på svenska). "Kontrafaktiskt" är
något littvetare som inte kan genren hittat på. Jag hörde termen för
första gången på 90-talet. "Kontra-" låter litet negativt och i alla
händelser bör man använda den term uppfinnarna av genren själva brukar.

 2) MP Boethius är ganska dåligt insatt i WWII (jag har läst sagda bok).
 Visst fanns nazister i Sverige före och under kriget, men de var färre
än MPB vill tro. Den största samlingen, Liedholmarna kallade (efter sin
lokala Fuhrer), fick som mest 0,6% av rösterna i val på 30-talet (när
kriget kom försvann de flesta anhängarna och man ställde inte ens upp i
valet 1940). Som jämförelse fick Nasjonal Samling i Norge (den ökände
Quislings parti) på 30-talet som mest 2,5% av de norska rösterna. Norge
var ungefär 4 ggr så nazistiskt!

--Ahrvid

Ps. Postar om då Hotmail gjorde det till en massa skräptecken.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).