[SKRIVA] Alfven, Ekeus och kärnvapennedrustning

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 11 Nov 2008 16:58:08 +0100

Jag var idag på KTH och besökte ett seminarium om kärnvapennedrustning. Det var
ett i serien av mtöen ordnade med anledning av att Hannes Alfvén i år skulle ha
fyllt 100 år. Ambassadör Rolf Ekeus talade över ämnet kärnvapennedrustning, ett
ämne som Alfvén också var djupt engagerad i bl a genom den s k Pugwashrörelsen.
Ekeus själv blev ju känd som ledare för FN:s vapeninspektörer i Irak (innan
Hans Blix senare också inträdde i den rollen), där det även gällde att
identifiera irakiska förberedelser och anläggningar för nukleär utveckling.
(Och man hittade en hel del, vilka stoppades. Ekeus uppdrag blev en stor
framgång. Blix kom senare att ägna sig mer åt kapacitet för B- och C-vapen.)
Ekeus är nu bl a ordförande för fredsforskningsinstitutet SIPRI och på olika
andra sätt engagerad i frågor som rör kärnvapen.  Jag kan inte nämna allt som
Ekeus sade under sitt timslånga, intressanta föredrag, vilket också följdes av
en diskussion och debatt med publiken (jag ställde en fråga om Rysslands
position till A-nedrustning) samt litet kaffe.  Men vi kan konstatera att under
80-talet och en bit in i 90-talet började det se ljust ut för
kärnvapennedrustningen. Reagen hade ju rent av vid toppmötet i Reykjavik 1986
föreslagit *total* kärnvapennedrustning. Det var avspänning. Sovjet blev under
Gorbatjov inte "det mörka imperiet". Sedan föll Sovjet som bekant sönder, Ryska
federationen hade några turbulenta år, oc hnu börjar spänningarna öka igen.
Ryssarna ser hur Nato tar upp medlemmar i sitt närområde, och amerikanerna har
sina egna problem efter 11/9 2001 och Irak-invasionen. Nordkorea har sprängt en
(misslyckad) kärnladdning och Iran har tydliga kärnvapenambitioner. Läget är
mörkare än på länge, och kärnvapenteknologi riskerar att spridas till allt
fler.  En viss ljusning uppträdde dock i januari 2007 då ett antal amerikanska
f d försvars- och utrikesministrar skrev en artikel i Wall Stret Journal, som
blev mycket uppmärksammad. I den artikeln skisserade man en konkret plan för
kärnvapennedrustning, och med tanke på att tunga namn stod bakom fick den
ganska stor betydelse. (Via Google hittar vi artikeln här,
http://online.wsj.com/public/article_print/SB120036422673589947.html ; titel
"Towards a Nuclear-Free World"). Den fråga jag ställde i efterföljande debatt
gällde just hur ryssarna ställde sig till förslagen i WSJ, på vilkt Ekeus
svarade att de var kallsinniga. Ryssarna känner sig just nu inringade av
potentiella fiender, och är inte benägna att avstå från kärnvapen.
  På sikt, menade Ekeus, vore det vettigt om ryssarna och EU "gifte ihop sig".
Vi är deras största kunder på energi, och vi ligger på samma kontinent. (Ett
problem är ju att majoriteten av EU-länderna är med i Nato, och är Ryssland
redo - att gå med i Nato? Vem vill släppa in dem? Vem skall då vara vår
fiende...?) Den nyvalde presidenten Obama har uttalat sig ganska försiktigt vad
gäller kärnvapen, men en av hans kandidater till ny försvarsminister, Robert
Gates, verkar vara relativt sett en hök. Gates vill ha kvar alla kärnvapen, och
dessutom utveckla nya som också måste testas.
  Under publikdiskussionen kom en intressant uppgift från en ur publiken
(uppfattade ej namnet). Han var tidigare forskningschef på ASEA Atom, och
berättade hur man där så sent som hösten 1969 fick order om att projektera för
en svensk uranupparbetningsanläggning (typ centrifug) i Jämtland. Det var
alltså *efter* att Sverige både formellt avstått från en kärnvapenoption och
krivit på icke-spridningsavtalet (1968). Ekeus sade att detta var nya,
intressanta uppgifter. Det pågick tydligen en hel del skumheter bakom
kulisserna.
  Det var några av de frågor som togs upp i föredraget och påföljande debatt.
Jag hade kanske inte förväntat mig att några ur våra kretsars kärntrupper (pun
intended!) i form av Wallenius och Jolkkonen skulle vara där, och de var de
inte heller. Däremot var Kerstin Fredga på plats, som jag efteråt passade på
att fråga om vad hon visste om regeringens plan att lägga ned svenskt
engagemang i Ariane-raketen. Om det visste hon inte mycket, för hon har
pensionerat sig från allt rymdröreri numera (men hon höll med om att det vore
oförnuftigt).
  Under efterföljande kaffe talade jag litet med Ekeus men också med (såvitt
jag förstår) en av Hannes Alfvéns döttrar (jag vet ej namnet, för  han fick
felra döttrar och jag var för blyg för att fråga namnet) som berättade om hans
bok Sagen om den stora datamaskinen.
  Denna dystopiska roman skrevs ursprungligen som en saga till en av Alfvéns
dotterdöttrar. Dock visade den sig bli alldeles för allvarlig för att fungera
riktigt bra som en saga för ett barn. så den fick komma ut som en bok istället.
Jag tycker i alla fall att berättelsen är dystopisk, t ex genom att den går ut
på att göra människan obehövlig. En annan närvarande tyckte tvärtom att det
bara var bra att mänskligheten bortdefinierades..
  Men det effektivaste sättet at bortdefiniera oss själva vore att trycka på
knappen för ett kärnvapenkrig. Det är en mycket otäck möjlighet so mär tusen
gånger värre än alla klimathot och terrorismer i världen.

--Ahrvid

Ps. På 80-talet skrev jag några noveller på temat kärnvapen och dito -krig (t
ex vad som är min "debutnovell", "Bruksanvisning för en atombomb", i JVM 1986,
om jag minns datum och titel rätt; även en andra JVM-novell hade
kärnvapentema). Bör kanske ta upp frågan igen, för den har långt ifrån blivit
inaktuell!

Pps. Är det någon som känner till Murray Leinsters (en av mina favvisar ur
"gamla skolan") kärnvapenkrigsroman kallad The Murder of the USA? (1946) USA
anfalls plötsligt av kärnvapen men ingen vet varifrån de kommer. Det hele
beskrivs som en sorts detektivroman där det gäller att lista ut whodunnit - vem
mördade själva USA!

--ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe)YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP!