[SKRIVA] AE på TV

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 25 Nov 2008 13:28:33 +0100

Jag var igår och var studiopublik under inspelning av "Snacka om nyheter".
Denna SVT-klassiker, som en gång startades med Stellan Sundahl somprogramledare
och säkert är inspiration till TV4:s Parlamentet, går numera på TV9 och TV5.
För den som ev vill fånga bilden av min sköna nuna i publiken, gäller det att
ratta in TV9 onsdag och torsdag kl 22 eller reprisen i TV5 fredag kl 21 (då
bägge programmen sänds i ett svep).  Jag skall vara publik även till en senare
inspelning, så kolla samma tider och kanaler *även nästa vecka*. (Jag sitter i
första raden denna vecka. Jeans, svart tröja, brun väst.)
  Inspelningen skedde i UR:s studio på Kungstensgatan. Man går in på en gård,
och sedan i princip rakt in i studion, som känns förvånansvärt liten.
Sittplatser finns dock för uppskattningsvis 75 åskådare. Första programmet jag
bevistade hade dock bara ca 30 åskådare (kanske fick busvädret en del att
stanna hemma), men till program två anlände en busslast mediagymnasieelever
från Skara, och då blev vi ca 60 åskådare. (För det som är intresserad av att
se TV-inspelningar, kolla olika TV/produktionsbolags hemsidor. Själv såg jag
förra året flera inspelningar med Filip & Fredrik, där jag dock fick tipset via
bekantingen Trampe.)
  "Snacka om nyheter" handlar om att två paneler kommenterar rubriker och
nyheter ur mediaflödet, helst på ett roligt sätt. Programledare är Kajsa
Ingmarsson (hårt sminkad; mer än det syns i TV, men det skall nog vara så) och
de två stadiga bisittarna Annika Lantz och Kristoffer Appelquist (som jag
träffat förut; vi var minutjury på SFV-filmfestivalen för ett par år sedan!).
Ena programmet jag såg hade Björn von Sydow (fd talman m m) och Vanja  Lundby
Wedin (LO-ordf) som gäster.  Det  andra hade  journalisten Dilsa Demirbag Sten
och riksdagsmannen  Fredrick Federley som gäster.
  Några spridda kommentarer.
  Annika Lantz är otroligt kortväxt. Hon ser högre ut på TV för att hennes stol
slruvas upp högt. Kristoffer Appelquist är extremt pratglad, och går ut och
pratar med publiken innan inspelningen. Och under inspelningen kan han nästan
aldrig hålla tyst. Då och då brister han ut i sång. (Men han är oftast väldigt
rolig - så det är mening med pratet.)
  Dilsa pratade om Turkiet och Kurdistan hela tiden och försökte spela sexig
(inte helt utan framgång). von Sydow berättade som tidigare försvarsminister
något om hur man räknat fel på de norrländska broarna när Sverige på 90-taslet
beställde nya stridsvagnar - broarna höll inte. Federley drog några skämt om
att han var bög. Vanja visade sig ha oanade talanger som sångare (drog några
rader ur "Goldfinger").
  En del av detta kanske inte kommer med. Varje inspelning var uppemot en
timme, men det redigeras ned till 23 minuter - de bästa 23 minuterna. Alla
publikbilder och applåder osv är inspelade innan. En studieman (Jesper, trevlig
kille) värmer upp publiken och leder den i inspelning av applåder,
skrattbilder, etc. Det klipps sedan in. Detta görs för att man under själva
programmet måste ha alla kameror på paneldeltagarna. Däremot är troligen
publikljudet under programmet äkta. Det var en hel del roligheter, så det var
inte svårt att skratta!
  Då och då under inspelningen (kanske 2-3 ggr) görs en omstart, om t ex Kajsa
I stakar sig när hon skall läsa något förberett skämt. Efter programslutet görs
det också ett par s k "pick-ups", dvs sekvenser under ordinarie inspelning som
inte blev bra och görs om. Det handlar oftast om överlämning från ett ämne till
ett annat. Så litet småfusk är det: publikbilder är från uppvärmningen, och
enstaka småpartier är omtagna (det är mindre viktiga partier på några få
sekunder). I övrigt är allt spontant gjort direkt i studion, om än senare
nedklippt.
  Man kan konstatera att panelen är väldigt pladdrig, och ofta pratar i mun på
varandra. Hur redigerarna sedan skall få ihop allt är nog en riktig huvudvärk...

--Ahrvid

Ps. Och jag tänkte vara publik till ett *annat* TV-program senare. (Och för
SKRIVA kan nämnas att det är till detta en publikbiljett blir ledig som
novelltävlingspris pga att jag dubbelbokat mig; jag tror det kan bli ännu
roligare, för det är för TV4 och ett helt nytt program, "Snillen snackar".)

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe)

YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP!

Invite your mail contacts to join your friends list with Windows Live Spaces.
It's easy!