[PWC-MEDIA] Peter Leeflang: 'Marketingpraktijk profiteert onvoldoende van wetenschap en vice versa'

  • From: "Communicatie RUG" <communicatie@xxxxxx>
  • To: "Communicatie RUG" <communicatie@xxxxxx>
  • Date: Tue, 13 Sep 2011 13:06:27 +0200

      Persbericht

      Rijksuniversiteit Groningen / nummer 136 / 13 september 2011

      Peter Leeflang: 'Marketingpraktijk profiteert onvoldoende van wetenschap
en vice versa'

      In zijn afscheidsrede op 19 september 2011 kijkt prof.dr. Peter Leeflang
van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde terug op de spectaculaire
ontwikkeling van zijn vakgebied. 'Marketing is een ander vak geworden door de
enorm gegroeide mogelijkheden om klantgegevens te verzamelen,' zegt hij. 'Maar
de marketingpraktijk maakt nog te weinig gebruik van wetenschappelijke kennis
en de academische wereld is nog te vaak te geïsoleerd bezig.' Volgens Leeflang
moet er bovendien een duidelijk onderscheid blijven tussen universiteiten en de
hbo-instellingen.

      De afscheidsrede van Leeflang vormt de afsluiting van een seminar op 19
september, waar (internationale) sprekers vanuit de wetenschap en praktijk
trends en ontwikkelingen in het vakgebied marketing toelichten en ingaan op de
betekenis van het hoogleraarschap van Leeflang. Na vijfendertig jaar neemt de
Groningse Frank M. Bass-hoogleraar in Marketing formeel afscheid van de
Faculteit Economie en Bedrijfskunde, een onderzoeks- en onderwijsinstituut dat
hem volgens eigen zeggen aan het hart gaat.

      Steeds meer klantgegevens
      'De marketingwetenschap en -praktijk hebben in de afgelopen drie tot vier
decennia een spectaculaire ontwikkeling doorgemaakt,' zegt Leeflang. 'Dat is
voornamelijk te danken aan de enorme groei in mogelijkheden om gegevens te
verzamelen met behulp van scanner data (streepjescodes) en de komst en het
gebruik van internet. Met al deze gegevens kan steeds beter ingespeeld worden
op de wensen van de klant. Hoewel marketing op deze manier veel
wetenschappelijker is geworden, maakt de marketingpraktijk nog te weinig
gebruik van de toenemende wetenschappelijke kennis. Aan de andere kant zou de
academische wereld zich meer kunnen richten op het beter ondersteunen van
concrete praktijkvraagstukken. We zijn nog te vaak te geïsoleerd en te
theoretisch bezig.'

      Universiteit versus hbo
      Volgens Peter Leeflang moeten we moeten wetenschappelijk marketing talent
koesteren, beschermen en zelfs afschermen. 'Nederlandse
marketing-wetenschappers staan tweede op de wereldranglijst van toppublicaties,
en marketing is het sterkst groeiende vakgebied binnen economie en
bedrijfskunde.' Om dat niet in gevaar te brengen beveelt de hoogleraar aan
masteropleidingen in economie en business alleen laten verzorgen door (1)
universiteiten van (2) naam en faam waar (3) onderzoek hoog in het vaandel
staat. 'Een fusie met hbo-instellingen zoals staatssecretaris Zijlstra
voorstelt, is een onzalig plan. In tegenstelling tot talrijke MBA-opleidingen
leiden universiteiten op voor een MScBA, een op onderzoek gebaseerde opleiding.'

      Masteropleidingen
      De hoogleraar heeft een voorkeur voor een tweejarige masteropleiding en
zou dit willen concentreren op vier of vijf locaties in Nederland: 'Zo
waarborgen we de kwaliteit en realiseren we een concentratie van
toponderzoekers. Verder moeten we studenten selecteren en de aantallen
beperken; minder hoogleraren benoemen, maar deze wel honoreren met een
internationaal concurrerend salaris - vergelijk de VS, maar ook Duitsland. Tot
slot moet het werken op universiteiten aantrekkelijker worden, zodat talent in
Nederland blijft: daar hoort voldoende onderzoektijd en het verminderen van
administratieve taken bij.'

      Carrière: onderzoek en onderwijs
      Terugkijkend op zijn carrière stelt professor Leeflang dat hij vooral de
laatste jaren veel tijd heeft gehad om onderzoek te doen. 'Ik geniet daar met
volle teugen van,' vertelt hij. 'Dit zijn mijn topjaren qua onderzoek, hoewel
mijn hart ook nog altijd bij het onderwijs ligt.' De hoogleraar is meermalen
verkozen tot Docent van het Jaar, is geen dag ziek geweest als hij les moest
geven en heeft al met al goede herinneringen aan het contact met de studenten.
'Ik vond de persoon achter de student altijd belangrijker dan de marketing die
ik onderwees. Ik nam studenten serieus, net als de mensen die ik ontmoet in de
bedrijven waar ik commissaris ben of was.'

      Bevordering contact universiteit en bedrijfsleven
      Naast zijn lidmaatschap van de Koninklijke Akademie van Wetenschappen
(KNAW) heeft Leeflang bedrijfsfuncties bekleed, onder meer bij Koninklijke
Niemeijer, EHCO-KLM, RetailNet, Ophtec en Duintjer-Veendam. Om de praktijk in
de opleidingen te krijgen, richtte hij in 1981 de MARUG op, de Marketing
Associatie Rijksuniversiteit Groningen. 'Daarmee ontlastte ik mezelf en konden
we de studenten meer bieden.' Voorheen was Leeflang zelf veel bezig met het
bevorderen van de contacten tussen enerzijds universiteit en anderzijds
bedrijfsleven, nu doet een club van gemotiveerde studenten dat.

      'Niets boven Groningen'
      Rotterdam, Birmingham/Aston, Frankfurt en Rome: het zijn niet de minste
plaatsen waar Leeflang college gaf en onderzoek deed. En hoewel in de toekomst
misschien Korea wacht, zijn er maar weinig plaatsen die volgens hem boven
Groningen gaan. 'De samenwerking in de marketingvakgroep die ik hier ben
tegengekomen, heb ik nog niet ontmoet op andere plekken in de wereld. Ik heb
een heilig geloof in het idee dat een goede verhouding tussen mensen synergie
oplevert voor het team. En dat is een goede basis voor onderzoek en onderwijs
die je niet moet veronachtzamen. Ik ben twee keer voor een halfjaar naar
Amerika geweest: daar is zo'n vakgroep los zand.' Ook over SOM, de
onderzoeksschool van de FEB, is Leeflang bijzonder te spreken. 'Het is
ongelofelijk goed hoe SOM in elkaar zit. Dat kom ik bijna bij geen andere
universiteit tegen. In Rotterdam misschien, of Tilburg, maar eigenlijk is het
ook binnen Nederland met niets te vergelijken.'

      Programma afscheid Leeflang
      Het afscheidsseminar op maandag 19 september vindt plaats in de Aula van
het Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen. Het duurt van 10.00-17.15 uur,
met Leeflangs afscheidsrede 'Marketing in Transition' om 16.00 uur.

      Academic Programme: The Future of Marketing Models and The Future of
Marketing

      Speakers:

      -Tammo Bijmolt (Professor of Marketing and Scientific Director of the SOM
Research School, FEB, University of Groningen)

      -Marnik Dekimpe (Professor of Marketing in Tilburg and Leuven): Strategic
Marketing Models

      -Michel Wedel (PepsiCo Professor of Consumer Science, University of
Maryland): New Developments in Marketing Science

      -Koen Pauwels (Professor of Marketing, Özyegin University, Istanbul):
Marketing and Finance Interface

      -Ruud Frambach (Professor of Marketing, VU University Amsterdam): New
Developments in Marketing Strategy

      The Legacy of Peter Leeflang

      Speakers:

      -Janny Hoekstra (Professor of Direct Marketing, University of Groningen),

      -Jaap Wieringa (Associate Professor of Marketing, University of
Groningen),

      -Peter Verhoef (Professor of Marketing, University of Groningen),

      -Sander van der Laan (Chief Operating Officer Ahold Europe),

      -Hans Leeflang (Director of Knowledge, Innovation and Strategy of the
Ministry of Infrastructure and Environment, The Hague),

      -Elmer Sterken, Rector Magnificus, University of Groningen,

      -Harry Garretsen, Dean of the Faculty of Economics and Business,
University of Groningen, and

      -Representative of MARUG Marketing Association, University of Groningen

      Noot voor de pers
      -Vragen over de afscheidrede en interviewafspraken: professor Peter
Leeflang, tel. (050) 363 3686, p.s.h.leeflang@xxxxxx

      -Informatie over het seminar: dr. Jenny van Doorn, tel (050) 363 70 65

      Redactie

      Afdeling Communicatie / Postbus 72, 9700 AB Groningen / 050-363 44 44 /
communicatie@xxxxxx / www.rug.nl

      Afmelden Persberichten

      E-mail: communicatie@xxxxxx

      Rijksuniversiteit Groningen

      De Rijksuniversiteit Groningen behoort tot de top van de Europese
research-universiteiten en is internationaal georiënteerd. De universiteit is
maatschappelijk actief en voelt zich betrokken bij haar omgeving. Talent,
ambitie en prestatie van de 27.000 studenten en 5.500 medewerkers worden waar
mogelijk gehonoreerd.

PNG image

PNG image

PNG image