[SJABBAT SJALOM] parasjat choekat

  • From: Avraham Roos <avrahamroos@xxxxxxxxx>
  • To: parasjathasjawoea@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 18 Jun 2010 15:15:16 +0300

Sjabbat Parasjat Chukat

19/6/2010   7 Tamoez 5770

Nederland-Denemarken 2-0. En deze sjabbat om 14:30 Israelische tijd speelt Nederland tegen Japen. Wat jammer dat ik dat niet kan zien. Of moet ik zeggen, horen? Want de Zuid-Afrika wedstrijden maken in het bijzonder veel lawaai door de vuvuzelas, de plastieke hoorns van de supporters. Wie had er voor deze wereldcup ooit van die lawaaierige toeters gehoord? Nu denk ik dat er niemand is die niet weet wat een vuvuzela is.

In de parasja van deze week lezen we over de eerste oorlogen die het Joodse Volk vochten als voorbereiding voor de uiteindelijke verovering van het land Israel. Over de eerste echte slag in Israel zelf lezen we uiteraard in het boek Jehosjoe. Dit was immers de slag om Jericho welke gewonnen werd door middel van de Joodse vuvuzelas, de sjofars. Stammen die vuvuzelas misschien af van de sjofar?

De oorsprong van de vuvuzela is niet geheel duidelijk. De Babtistische kerk van Zuid Afrika meent dat hun kerkstichter en profeet Jesjaja Shembe op de eerste vuvuzela, genaamd "imbomu" blies, zo een 100 jaar geleden. Uiteraard was deze niet van plastic. Die hoorn is tot op de dag van vandaag hun muziekinstrument, gebruikt voor religieuze plechtigheden.

Maar het is zeer wel mogelijk dat de oorsprong terug te voeren is naar het Joodse volk in de woestijn welke door G-d opgedragen werd op de sjofar te blazen voor het bijeen brengen van het volk, als teken dat het volk moest optrekken EN bij het begin van een oorlog. Want sport is oorlog niet? Dan kan Zuid Afrika de Joden de schuild geven van al dat lawaai. Hun ambassadeur hebben ze al teruggehaald uit Israel na het Gaza "hulpconvooi" debakel.

In deze parasja lezen we over de dood van Aharon. Direct daarna lezen we hoe de Kanaanietische koning van Arad besloot het Joodse Volk in de woestijn aan te vallen. Zo lezen we "Toen nu hoorde de Kenaaniet....dat Israel via de weg van Atariem kwamen, en voerde hij oorlog met Israel". Rasji legt uit dat het niet toevallig was dat deze koning juist nu aanviel: "Hij hoorde..." Wat hoorde deze Kanaanietische koning? Dat Aharon gestorven was en daarom de Sjechiena (G-ddelijke aanwezigheid) zich had terug getrokken. Dit was het moment waarop hij dacht het volk te kunnen overmeesteren. Maar het volk sloeg genadeloos terug. Zo lezen we:

"Daarop legde Israel een gelofde voor de Eeuwige af: "Wanneer U dit volk in mijn macht zult geven, dan zal ik hun steden tot bangoed verklaren." De Euwige gaf gehoor en gaf hen de Kenaanieten en men maakte hen en hun steden tot ban en noemde de plaats Chorma – Ban."

Er gaan stemmen op om ook de vuvuzela in de ban te doen. De Hollandse voetbal verslaggever Kunz Bernhard pleitte hier al lang geleden voor bij de Fifa en ook Nederlandse bondscoach Bart van Marwijk verzocht dit al vorig jaar. Maar Fifa hoofd Sepp Blatter is doof voor hun verzoeken.

Doofheid  is overigens niet verwonderlijk als we kijken naar het lawaai wat die vuvuzelas maken. Het geluid level is gemeten als 127 decibels alhoewel een nieuw model met mondstuk speciaal gemaakt voor deze wereldcup het geluis niveau terug brengt tot 20 dB.

Maar niet alleen het geluid is een probleem. Andere redenen genoemd voor een "Cherem" zijn onder andere dat het publiek in geval van nood de evacuatie berichten niet zal kunnen horen als ook het vergrote gevaar van verspreiding van ziektes en het niet eerbiedigen van het volkslied van de tegenstanders. Op Facebook is er een anti-vuvuzela groep en al meer dan 70,000 mensen hebben hierop getekend dat ze de vuvuzela in de ban willen doen. Hadden we maar de macht van het Joodse Volk in deze parasja dan had ik met plezier willen beloven dat "als U de Japanners deze sjabbat in onze macht geeft dan zullen wij de vuvuzela in de ban doen."

Tot slot nog dit. Heel Zuid Afrika heeft wereldcup koorts, ook de Joodse gemeente daar. De South African Jewish Report geeft verslag van Joodse basis en hogere scholen die de wereldclub als onderwijsthema genomen hebben. Zelfs de ultra-orthodoxe Beet Ja'akov meisjes ulpana nodigde een voetballer uit om voor de meisjes een lezing te geven! De Jewish Report van deze week heeft een speciaal supplement genaamd "Jews, Soccer and Sport" welke zeker het lezen waard is. Joodse voetballers, Joodse voetbalclub eigenaars, het verhaal van de legendarische Wanderers en voetbal mascottes die scholen bezoeken. Zelfs Rabbi Ari Shishler, Chabat rabbijn van Johannesburg vergelijkt de parasja van deze week met de wereldcup en gaat zelfs zo ver als te zeggen dat de de evenementen deze maand in Zuid Afrika hem een glimps hebben gegeven van hoe het zal zijn als de masjiach komt! Dat gaat misschien iets te ver maar ik schaar me bij zijn wens dat we spoedig het geluid van de grote vuvuzela zullen horen welke de komst van de masjiach aankondigt. DAT geluid zou ik zeker niet in de ban willen doen!

Sjabbat Sjalom,

Avraham Roos

--
"When one teaches, two learn"
Robert Heinlein (American science-fiction writer,1907-1988)