[SJABBAT SJALOM] Parasjat Jitro derde poging

  • From: "Avraham J. Roos" <avrahamroos@xxxxxxxxxx>
  • To: <parasjathasjawoea@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 17 Feb 2006 15:25:55 +0200

Dit is de derde poging om deze e-mail te versturen

Sjabbat Parasjat Jitro

18/2/06  20 Sjewat 5766

Nu hoorde Jitro, priester van Midjan, schoonvader van Mosje, alles wat G-d
gedaan had voor Mosje en Israel Zijn volk, hoe G-d hen uit Egypte gevoerd had.
(18:1).

De Targum Jonathan ben Uziel (Arameese vertaling van de tora ca 50 na begin
jaartelling) geeft een interessante vertaling van de zinsnede priester van
Midjan: Onos Midjan. De Ba'al Peroesj Jonathan, in de Mikro'ot Gedolot legt
uit: Onos Midjan betekent: de ezel uit Midjan want in het Grieks heet een ezel
onos - deze benaming heeft tot doel om Jitro te beledigen.

Deze belediging is op zijn minst verbazingwekkend. Allereerst hebben we nog
nooit van een dergelijke belediging Onos gehoord. Maar verder zien we dat Mosje
in deze parasja veel eerbied geeft aan zijn schoonvader en een volledige
parasja in de tora is naar Jitro vernoemd dus waar komt dat idee dat Jitro
beledigd wordt vandaan?

Goed, dat men zich beledigd voelt om de kleinste zaken is natuurlijk wel iets
wat we deze dagen maar al te duidelijk zien. Een paar cartoons in de Deense
kranten en Europa staat in brand. Nou vraag ik je! U moet aan het eind van deze
e-mail maar eens de Internet link volgen naar een kort filmpje dat me werd
toegestuurd door een van mijn trouwe lezers en wat duidelijk maakt hoe
schijnheilig de moslims zich opstellen.

Maar goed, terug naar Jitro, EZEL???!!! De waarheid is dat er hier een fout
geslopen is in de vertaling van taal naar taal.In de Midrasj Rabba en de
Mechilta lezen we een uitgebreide uitleg over de benoeming Koheen Midjan en
Priester van Midjan (Kommer). De baal Haaroech gebruikte voor het woord Kommer
(priester), Onos. Dit is echter het Perzische woord voor een wijs een geleerde
man terwijl in het Grieks het een ezel is. Daar komt dus het misverstand
vandaan.

Zo zien we dat elke belediging van verschillende kanten te bezien valt. En niet
altijd begrijpt hij die beledigd is wat de zogenaamde belediger bedoelde.

Een troost heb ik echter wel voor beledigde Moslims. Zoekt en zoekt en je zult
niet vinden na deze parasja zelfs maar eenmaan de belediging Priester/Ezel van
Midjan na deze parasja. De reden is dat Jitro zich hier tot het Jodendom
bekeerd en we een bekeerling zijn verleden niet herinneren. Dus ziehier, er is
nog hoop voor hen die zich snel beledigd voelen!

Sjabbat Sjalom,

Avraham Roos

Leuk filmpje over gevoeligheid:

http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=artikelen.details&achtergrond_id=8350&CFID=2735238&CFTOKEN=57221010

                        Avraham Roos

                       using Skype: avrahamroos
                        avrahamroos@xxxxxxxxxx
                        IM: avaway@xxxxxxxxxxx
                        www.avrahamroos.cjb.net  tel:
                              mobile:
                              pager:  +972-3-9794061
                              052-5611558
                              ICQ#22351330

            Add me to your address book... Want a signature like this?

JPEG image